Excel + No Redeeming Social Value + One Night Stand @Dynamo Eindhoven

Op deze mooie zondagmiddag is het weer tijd voor een flink potje hardcore/thrash in de Dynamo. Voordat de bands begonnen kon je ook nog een kijkje nemen op de platenbeurs in de Effenaar (metal record fair) waar natuurlijk uitsluitend metal werd verkocht.

One Night Stand

Deze unieke line-up begon met One Night Stand. De band speelde een reünie show hier in de Dynamo (volgende show 2 mei in de muziekgieterij Maastricht).

Het gene wat de band uniek maakt is dat ze met 3 zangers op het podium staan. Dit geeft een heel ander effect. Ze droegen alle 3 pruiken die ze na enig tijd toch verloren met het headbangen en het wild en actief bewegen op het podium. Ondanks ze maar weinig hadden geoefend was het een goede set. Een feestje maken kunnen de mensen van One Night Stand wel. Het optreden was goed en zat lekker in elkaar. In mijn ogen een goede reünie show!

No social Redeeming Value

De tweede band van de avond was de band No Social Redeeming value wat wordt afgekort tot NSRV. De band maakt humoristische teksten in combinatie met NYHC (New York City Hardcore). Vroeger vonden ze dat er wat meer humor in het spel mocht en dat hebben ze zeer zeker goed in toegevoegd. Van liedjes over bier tot aan teksten over kippen.

Met 4 man speelde ze een set die direct bij het publiek in de smaak viel. Het was gewoon een goede old school set. Stagediven werd door het publiek wel achterwegen gelaten maar de pit was wel open. De dag ervoor speelden ze overigens ook op Among the Angels waar overigens ook Excel te vinden was en Right Direction met Dave die deze avond ook speelde in de reünie show van One Night Stand.

Excel

En dan eindelijk was het tijd voor Excel! De band die flink doorgebroken was in de jaren 80. Na meer dan 20+ jaar niet in Europa te zijn geweest met de band hebben ze maar 2 optredens gespeeld en laat beide uitsluitend in Nederland te zijn geweest. Het viel later op dat er redelijk wat mensen uit verschillende landen waren gekomen om Excel nog een keer te kunnen zien. De kans dat ze weer optreden in Nederland is vrij klein aangezien dit echt maar 2 exclusieve shows waren.

Het viel meteen op dat de zanger graag doorging ondanks zijn been die goed ingepakt zat in een plastic brace. De setlist die ze speelde bevatte alles wat we van deze band verwachtte. Gewoon een keiharde setlist met vooral pakkers van het album Split Image waar ze ook destijds mee bekend zijn geworden. Natuur werden er ook nummers mee genomen van hun album The Joke’s on You. Ze speelde een set die vergelijkbaar had moeten zijn met 20 jaar geleden. Er waren maar een paar verschillen in terug erin te vinden zoals het feit dat ze is een stukje ouder zijn geworden en dat het publiek toen der tijde meer los ging dan tegenwoordig. Hierover had ik nog een gesprek met de gitarist van de band die aangaf dat hij het wel erg jammer vindt om te zien dat het publiek bij lange na niet meer zoveel los ging als vroeger. De set die ze voor ons speelde was zeker strak en een succes. Het was ten alle opzichten een geslaagde zondagmiddag met een zeer unieke line-up qua bands die je niet meer snel terug gaat vinden op één concert.