Gruesome + Nervochaos en Melting Eyes @ Musicon, Den Haag

Doordeweekse deathmetal in Den Haag. Een line-up die samen een goede combinatie moet vormen. Gruesome een band opgericht in 2014 en nu al redelijk wat bereikt. Kort voordat ze in Musicon stonden, speelde ze ook een show in The Little Devil waar veel positieve reacties op waren. Op deze avond speelde ze samen met de Braziliaanse Nervochaos en onze Nederlandse Melting Eyes.

Melting Eyes

Deze dinsdag avond begon met Melting Eyes. Deze 4 mans formatie heb ik in de afgelopen jaren meerdere keren gezien. Als ik zo terugkijk is dit wel 1 van hun beste shows tot nu toe. Ze zijn erg vooruit gegaan en ze hebben er allemaal veel in in. De set die ze speelden was strak, de overgangen gingen soepel en er werd gewoon lekker een potje old school death metal gespeeld. Wel hoorde je af en toe ruis door de muziek heen en waren er kleine verbeter puntjes. Het opvallende tussen de twee gitaristen is dat de ene heel subtiel aan slaat en de andere een stuk lomper. Het geluid stond voor de rest goed afgesteld waardoor ze er goed uit kwamen. In ieder geval voor een heerlijke opener van deze dinsdag avond.

Nervochaos

Nervochaos is een Braziliaanse band opgericht in 1996. Het opmerkelijke is dat de zanger van de band pas sinds 2018 erin zit. Kortgeleden hebben ze ook een nieuw album uitgebracht namelijk Ablaze. Het betreft een album met maar liefst 16 nummers die bij elkaar zorgen voor 53 minuten aan deathmetal. Zelf had ik deze band nog nooit live gezien en ook niet veel van gehoord. Desondanks dat kan ik zeggen dat ze een erg lekkere set weg speelde. De muziek zat vol met afwisseling en hier en daar hoorde je afwisseling qua muziekgenres. Behalve deathmetal hoor je er ook veel thrash in. Op sommige momenten dacht ik zelfs beetje aan party grind qua drums. Het licht was tijdens hun show niet echt goed geregeld. Grootste gedeelte op het begin bleef die maar op één kleur staan en gebeurde er niks. Gelukkig kwam er later verbetering. In ieder geval speelde ze met zijn alle een afwisselende set waarvan volop genoten kon worden.

Gruesome

Laten we nu snel een kijkje nemen hoe de headliner het voor elkaar had deze dinsdagavond. Voor een dinsdagavond was het toch echt wel druk. Uiteraard hadden de mensen maar twee kansen om ze in Nederland te zien. En Tilburg is niet altijd om de hoek voor iedereen, dus waren hier ook veel fans te vinden.

Al vrij snel toen ze begonnen kwam het publiek in de juiste sfeer ervoor. Met die lekkere vrolijke metal sfeer werden de eerste deathmetal nootjes aangeslagen en begon er uiteraard een pit. Hier en daar hoorde je mensen roepen dit is de nieuwe Death. En hier en daar kan je ze best wel daar in gelijk geven. Vooral op het moment dat ze Death coverde. De show was zeker een plezier om naar te kijken en te luisteren. Hier en daar waren er wel wat technische problemen waar ze niet heel blij mee waren, maar desondanks dat werd het goed opgelost en speelde ze lekker door. De show werd beëindigd met Bord Dead, een cover van de legendarische Death. Hiermee kwam deze avond tot een einde jammer genoeg. Het was zeker een geslaagde avond met goede bands!