Gwar & Voivod + Childrain @013 Tilburg

Wie nog nooit naar Gwar is geweest kon afgelopen donderdag zijn slagje slaan, want ze stonden toen in de 013. De legendarische band die bekend staat om zijn bloederige gruwelijke shows stond samen met niemand anders dan Voivod. Bij elkaar zijn dit al twee bands die ondertussen echte klassiekers zijn en al jaren podiums weten te domineren. Deze combinatie zorgde voor een avond vol met old school elementen en veel klassiekers. De opener van deze avond was overigens totaal iets anders, namelijk de melodic deathmetal band Childrain.

Childrain

Childrain had deze avond de kans om het publiek klaar te stomen voor Gwar en Voivod. De wat jongere Spaanse band heeft in de afgelopen jaren al vier langspelers uitgebracht waarvan ze een gevarieerde set speelden. In het begin kwamen de vocalen er nog niet heel lekker uit. Naarmate ze langer speelde verbeterde dit wel. De twee gitaristen waren overduidelijk erg goed op elkaar ingespeeld en wisten goed hun samenspel naar voren te brengen. Vooral kwam hun talent naar voren toen ze samen gingen soleren. Ze hadden zeker veel energie om ons op te warmen maar desondanks dat was Childrain niet echt de perfecte band voor deze avond. Dit omdat het totaal niet paste qua genre en het dus een totaal andere wereld was vergeleken met Gwar en Voivod. Ze deden wel erg hun best en daarom was het gewoon een prima optreden.

Voivod

Wie nog nooit iets van Voivod heeft gehoord mist redelijk wat. Ze zijn ontstaan in 1981 en weten dus al ruim 38 jaar hun muziek te presenteren aan de wereld. Dat ze niet meer de jongste zijn op het podium werd al vrij snel duidelijk. Ze brachten geen ladingen met energie mee en speelden op hun gemakje hun set door. De setlist die ze speelde was redelijk gevarieerd maar ook voorspelbaar voor hun doen. Wat de meeste onder ons niet hadden verwacht was dat ze ”Fix My Heart” zouden spelen. Dit kwam dus als een totale verrassing voor de liefhebbers van Voivod. In het begin van de set stond de bas net iets te hard, maar dit werd al snel gecorrigeerd. Het geluid van Voivod was boven verwachting goed. Je kon ze wel het beste beneden horen, want op het balkon kwam het geluid veel minder tot zijn recht. Iets wat op een gegeven moment te veel bleef opvallen was dat ze allemaal veel gekke bekken trokken. Maarja, soms moet je iets. Om ons nog één pleziertje te doen, sloten ze af met het nummer Voivod wat ons allemaal blij maakte en los liet gaan.

Gwar

Na de succesvolle show van Voivod was het tijd voor Gwar. Van tevoren werden de fotografen al gewaarschuwd, aangezien er maar liefst 400 liter bloed zonder medelijden het publiek in zou worden gespoten. Gwar staat hier al jaren om bekend, dus zag je redelijk wat mensen met witte shirts, regenpakken en angstige blikken. Als fotograaf zijnde stond ik vooraan en was ik redelijk opgelucht dat bij het eerste nummer nog niet veel bloed te pas kwam. Bij het tweede nummer kwam daar verandering in. Tijdens het toneelstukje tussen de zanger en een soort van varken verkleed als politieagent, kwam het bloed tevoorschijn. Zonder dat je het verwachte scheurde het pak open en spoot er al bloed uit. Vanaf dat moment veranderde de zaal in een waar bloedbad en kwamen mensen eruit te zien alsof ze uit een slachthuis kwamen.

Wat Gwar zo leuk maakt is dat ze tijdens de hele show alles uit de kast halen om er een echt toneelstuk van te maken. Dit toneelstuk heeft geen grenzen en kan soms nogal gruwelijk overkomen. Bij ”Maggots” kwam de zaal nog meer tot leven en was de moshpit een bloederige nachtmerrie geworden. Je wist niet meer of je iemand een bloedneus had geslagen of dat het bloed van Gwar kwam. Bij ”Fuck This Place” werd er al een beetje afscheid genomen en dachten we dat het over was. Maar dit was gelukkig niet het geval, want ze kwamen met nog één toneelstukje het podium op. Hierbij maakten ze Trump belachelijk en kon je helemaal losgaan op ”Sick Of You”. Toch merkte je op sommige momenten tijdens de show dat de nieuwe zanger een ander bereik heeft dan de overleden Dave Brockie. Vooral het laatste nummer kwam hierdoor gewoon niet helemaal tot zijn recht.

In conclusie: deze avond was een geniale muzikale avond. Wat overigens een leuk tafereel was, was dat al het rode bloed langzamerhand veranderde in mooi egaal roze. Hierdoor liepen de fans met roze kleding naar buiten, waarvan ook sommige met roze haren zaten opgescheept. In ieder geval was niemand meer schoon, maar wel voldaan van deze toffe avond in de 013.