Hibakusha, Inferum & The Evolutionist @Podium Duycker, Hoofddorp

Afgelopen vrijdag was het een avond vol met snoeiharde gitaren, schreeuwende vocalen en harde bassen. Dit allemaal in de Duycker in Hoofddorp. Voor deze avond hadden ze drie Nederlandse bandjes neergezet. Deze drie bandjes vormde samen een combinatie van zware, groovy en progressieve muziek. Een line-up dat gewoon ouderwets hard is in een nieuw jasje. Dus hierbij presenteerde de Duycker Hibakusha met Inferum en The Evolutionist.

Tekst: Nikky v.d.B.
Foto’s: Ralf W.

The Evolutionist

The Evolutionist is een redelijk jonge band dat binnen een korte tijd aandacht heeft weten te trekken. De Noord-Hollandse bezetting heeft recent hun eerste EP uitgebracht namelijk Locked in Time. Dat de band lekker loopt wordt nog even extra bewezen met het feit dat ze in het voorprogramma stonden van Bleed From Within, The Charm The Fury en Carcer City.

Voor deze avond speelde ze een prima set. Het publiek was op het begin niet heel makkelijk om mee te krijgen. Gelukkig werd langzamerhand het publiek wat actiever. Je kon goed zien dat de band echt zijn best deed om iedereen te vermaken. Wat natuurlijk mooi is om te zien is dat de zanger ook instaat is samen met de gitarist om clean partijen te zingen. In ieder geval een prima opener van deze avond maar niet heel erg speciaal.

Inferum

Deze naam is in de metalscene steeds bekender aan het worden. Dit omdat ze onder andere in de prijzen zijn gevallen bij de Dutch metal battle, Nederlandse Wacken battle en de internationale Wacken battle. En dit allemaal met een band waarin de gemiddelde leeftijd rond de 20 jaar oud ligt. De vijf jonge Eindhovense muzikanten hebben in februari ook een splinternieuw album uitgebracht namelijk Human Disposal.

Deze avond stond uiteraard voor hun in het teken val hun eerste langspeler. De band ging dus van start met een intro die misschien iets aan de lange kant was. Na de intro zouden ze eigenlijk keihard moeten knallen maar dat ging niet meer omdat het brandalarm was afgegaan. Het duurde wel een poosje voordat dit was opgelost. Gelukkig konden ze daarna weer verder na het oponthoud. Jammer genoeg toen ze eindelijk weer verder konden kregen ze weer problemen. Dit keer met de bas. De bas viel meerdere keren weg op het begin waardoor het nogal chaotische overkwam. Gelukkig werd dit later opgelost. Tijdens de set speelde ze vooral nummers van hun nieuwe plaat wat zeker geen slechte plaat is. Overigens is hun titeltrack live wat minder. De vocalen passen niet altijd even goed hierbij in het totale plaatje. Op het podium waren ze erg actief maar ook erg chaotisch. Het liep niet allemaal als een geheel samen. Desondanks er zoveel misging hebben ze echt hun best gedaan.

Hibakusha

In 2013 kwam de Haarlemse band tot stand. Samen waren ze geïnspireerd door het zwaarste en laagste wat er in metal is. Hun debuut EP is Incarnation en stamt af uit 2015. Met deze EP ontvingen ze talloze positieve reacties en recensies. Ze werden zelfs uitgenodigd om uiteindelijk op Fortarock te spelen in 2016. Na dit succes bleven ze gevraagd worden voor festivals en bekendere bands. Hibakusha heeft tot slot in 2018 hun eerste full-lenght album uitgebracht. Prophet of numbers ontving net zoals hun voorafgaande EP lovende kritieken.

De band heeft dus afgelopen jaren ontzettend veel ervaring op gedaan op het podium. Dit straalde ze ook echt uit. Je zag gewoon dat ze met veel vertrouwen er stonden. Buitenom dat ze een strakke set speelde, waren ze ook erg actief op het podium. Wat altijd leuk is om te zien, is dat een band ook een keer de bassist de ruimte geeft op het podium. De bas riffs knalde er echt tussenuit. Hibakusha is echt een band welke in een paar jaar tijd veel heeft bereikt. Ze zijn niet alleen op hun albums goed, maar live is het net zo krachtig. Zeker een band om voorlopig nog in de gaten te houden.