Metal Experience Fest II @Gebr. De Nobel, Leiden

Zaterdagavond, het weer een beetje guur en veel mensen met donkere bandshirts aan die richting Gebr. De Nobel trekken. Dan moet er iets bijzonders zijn waarvoor zij op pad zijn getrokken. Dat bijzondere was de tweede editie van het Metal Experience Fest. White Room Reviews was erbij.

Het programma van de avond was bomvol en was verdeeld over twee zalen. In de grote en kleine zaal van Gebr. De Nobel werd afwisselend de bühne bestegen. De aftrap gebeurde om half zeven door Defazer. De thrash metal van eigen bodem doet het altijd goed. Energiek en vol enthousiasme ging de band ook in de kleine zaal het publiek te lijf. Dat hun thrash het immer goed doet, bleek ook uit de uiterst goed gevulde ruimte. Het gebeurt niet vaak dat de zaal al uitpuilt bij de eerste band van de avond. Veel metalheads hadden hun eten dan ook al vroeg genuttigd om hier op tijd bij te zijn. Defazer legde de lat gelijk hoog voor de rest van de avond.

Om toch in de hoek van de thrash metal te blijven, stond daarna Distillator op het programma. De heren uit het oosten van het land staan al jaren garant voor een portie goede thrash. Hun podiumpresentatie is naast hun strakke muziek een wapenfeit wat hen onderscheidt van vele andere bands. Voor Laurens en Franck staan drie microfoons klaar. Hierdoor bespeelt het drietal het gehele podium. De mooi versierde mainstandaard van zanger/gitarist Laurens onderstreept het oog voor detail bij deze band. Typisch zo’n band waar metalminnend Nederland graag het herfstweer voor trotseert.

Defazer – opener van de avond

Met Defazer en Distillator was de thrash goed vertegenwoordigd. Voor de black metal waren er minder plaatsen beschikbaar. Om het genre toch te vertegenwoordigen was Asagraum van de partij. Voor de all female black metal band was het lastig om de mensen over te laten schakelen. Hun show stond in het teken van de nieuwe plaat, maar de vraag is of die ook veel aftrek heeft gevonden die avond.

Ook bij Bodyfarm stond de show in het teken van de nieuwe plaat. Dreadlord kwam een dag ervoor uit. Die plaat bevatte nog het laatste werk met de afgelopen zomer overleden zanger/gitarist Thomas Wouters. Ondanks zijn gemis kan Bodyfarm terugkijken op een strakke liveshow. Dat was mede te danken aan het ijzersterke optreden van Kreft, bekend van Graceless en Soulburn. Met hem in de gelederen liet Bodyfarm horen dat hun denderende death metal machine voortvarend door zal gaan. Hij zou later met ook nog met die laatst genoemde band een mooie set wegzetten. Dat gebeurde op hetzelfde podium als waar Bodyfarm op speelde.

Distillator

In de kleine zaal stonden nog twee band geprogrammeerd. Het Rotterdamse Officium Triste dreunde hun door death en doom beïnvloede muziek keihard richting de trommelvliezen. Deze band moet het niet hebben van een hoog tempo. Integendeel. Officium Triste bewees eens te meer de vaderlandse koning op dit gebied te zijn. Toner Low sloot het programma in de kleine zaal af. De berichten waren er goed over, maar de redactie was op dat moment in een goed gesprek met Distillator.

De absolute afsluiter van Metal Experience Fest II was de ervaren metalband Asphyx. Gevormd aan het eind van de jaren ’80 van de vorige eeuw, maar nog steeds niet uitgeblust. Martin van Drunen en co bleken, zoals eigenlijk altijd als deze doorgewinterde metalheads betreft, een voortreffelijke show weg te zetten. Waarschijnlijk had de organisatie zich geen betere afsluiter kunnen wensen. Jong en oud genoten zoals er genoten moet worden: gebroederlijk samen.

Het mooie van Metal Experience Fest II was dat niet alleen de muziek gedurende de avond indruk maakte, maar ook de sfeer. Het was een weerzien met veel liefhebbers van de hardere genres van heinden en verre. Dat de organisatie die mensen in beweging krijgt en naar Leiden wist te lokken voor deze mooie avond, is misschien nog het grootste compliment.

Bodyfarm