Monolord + Firebreather @Tivoli De Helling, Utrecht

Oktober is net begonnen en al direct werd het ingewijd met een line-up vol met diepe trage riffs die een onheilspellend geluid weergeven. Op deze eerste oktoberdag stond Monolord in Tivoli De Helling samen met hun voorprogramma Firebreather. Voor een dinsdagavond was het redelijk druk in de zaal van deze Utrechtse zaal. Voordat je naar de Helling gaat kon je nog terecht bij het taplokaal de Gist die ernaast ligt. Achteraf was er hier ook nog een afterparty!

FireBreather

Om ons op te warmen voor Monolord komen we aan bij Firebreather. Net zoals Monolord komen ze uit Zweden. Het is een redelijke prestatie wat Firebreather in drie jaar tijd voor elkaar heeft gekregen. Ze zijn letterlijk van 0 naar 100 gegaan. Ze wisten sinds de oprichting in 2016, twee full-lenght albums uit te brengen waarvan de meest recente onlangs op 27 september is uitgebracht. Vanuit het perspectief van Monolord kan ik zeker begrijpen dat hun in het voorprogramma stonden.

Iets na acht uur was het dan eindelijk tijd voor een potje Zweedse herrie. Ik zelf had nog nooit van hun gehoord. Maar wanneer het volume aan werd gedraaid was het al snel een aangename verrassing. De drie mannen hadden samen een actieve houding. Buiten de actieve houding om wisten ze goed een stevig potje stoner te presenteren. Wat voornamelijk in het middelpunt staat bij deze band zijn de riffs. Dit viel ook zeker op. Er waren lange instrumentale stukken die af en toe werden afgewisseld met een stevig zware zangstem. De instrumenten waren goed afgestemd op elkaar, al was het totaal plaatje wel aan de luide kant. In conclusie, een heerlijke strakke opener die nog verder gaat komen dan de dag van vandaag.

Monolord

Als we spreken over bands in de stoner/doom genre stuit je al snel op de naam Monolord. Wat te allen tijde kenmerkend is, zijn de trage, harde en krachtige riffs. De riffs bij Monolord zijn één van de belangrijkste draagstenen van het geheel. Al zijn de riffs bij Monolord wat aan de trage kant, het tempo waarin ze materiaal uit brengen is uiterste snel. Sommige mensen hadden al op FortRock een klein voorproefje gekregen van hun nieuwe materiaal. Maar voornamelijk stond deze avond hun nieuwe album No Comfort in het middelpunt.

Na een kleine ombouw pauze komen we aan bij het middelpunt van deze avond. Nadat ik dacht dat de muziek niet nog luider kon, kon dat dus wel. Zonder oordoppen hier staan was zeker niet aan te raden. De afwisseling tussen de zware riffs en de melodieuze zangstukken zorgde voor een geheel dat heerlijk te verteren was. Wat echt een verassing was, was dat ze voor ons een show van 1,5 uur op de planning hadden staan. Toen ze ”The Bastard son” speelde kwam de sfeer nog beter naar voren. De lichten waren op een manier afgesteld dat de rook op de banner mee veranderde van kleur. Nadat ze al meer dan een uur bezig waren begon ik zelf wel mijn concentratie te verliezen. Desondanks dat was het een heerlijke show vol met gepassioneerde muziekstukken en trage doordringende riffs. Ze waren erg actief en stonden totaal niet stil tijdens deze show. Zelfs de zanger sprong het publiek in met gitaar en al. In ieder geval was het een heerlijke stoner avondje vol met passie.

Latest posts by Nikky v.d.B. (see all)