Pro-Pain, DarkRise, Get Some! @Musicon, Den Haag

Het gebeurt niet vaak dat er op een donderdagavond reden is voor een feestje. Waar deze avond tijdens de studententijd nog een reguliere stapavond was, is het voor de werkende menigte slechts een uitzondering om de deur uit te gaan. Musicon zorgde voor die uitzondering. Donderdagavond 12 december speelde daar namelijk de Amerikaanse veteranen van Pro-Pain. Om het feest compleet te maken, speelden ook het Zwitserse DarkRise en het uit de regio komende Get Some!. White Room Reviews was erbij.

Het was acht uur toen de heren van Get Some! de bühne van de Musicon bestegen. De zaal was nog niet enorm gevuld, maar dat deerde de band niet. GetSome!, welke zijn platen uit brengt via WTF Records, maakte dat niks uit. Zanger Jos leidde de groep met zijn energieke voorkomen op strakke wijze. Het verse bloed in Get Some! middels de nieuwe drummer en gitarist zorgen voor een frisse mix van gelouterde hardcorehelden en jong bloed. Geen wonder dat Get Some! de handen van het publiek op elkaar kreeg.

Waar hardcore eigenlijk de boventoon voerde deze avond, was dat bij DarkRise eigenlijk nauwelijks aanwezig. Deze Zwitsers staan voor puike death metal. Dit jaar bracht de groep Circles Of Failure uit via Punishing Records. Natuurlijk kwamen nummers van deze schijf ook in de setlist van deze avond voor. Veel mensen waren puur voor de hardcore gekomen, maar wisten zich toch ook door DarkRise te verleiden om te headbangen. Bassist Wils gold als een uithangbord voor het bespelen van de lage tonen. Zijn combinatie van technieken deed hem doen lijken als een samenvoeging van Steve DiGiorgio, Les Claypool en Flea. In combinatie met het strakke drumwerk van Axel werd er zo een stevig fundament voor keiharde metal weggelegd.

Pro-Pain was toch echt de hoofdmoot van de avond. Deze Amerikanen draaien al lang mee in het wereldje. De band is live erg geliefd. Dat gold ook voor wijlen Hans K., recensent van White Room Reviews. Hij is vaak naar Pro-Pain geweest en kwam keer op keer enthousiast terug. Daarbij maakte hij altijd de kanttekening ‘zonde dat je er niet bij was’. Nu Pro-Pain in de nieuwe thuisstad van de ondergetekende speelde, moest deze show dan ook wel geattendeerd worden. Al snel werd duidelijk dat Hans meer dan eens gelijk had.

Gary Meskil mag dan door de jaren heen veel muzikanten om zich heen hebben zien komen en gaan, Pro-Pain staat als een huis. Dat zorgde er dan ook voor dan de slampit rijkelijker gevuld was dan vooraf gedacht. Tenminste, er waren bezoekers daar te vinden die duidelijk vooraf stelden dat ze niet de pit in zouden gaan. Niet dus. En dat was de verdienste van Pro-Pain. De decennia aan ervaring werd op het publiek afgevuurd, zonder dat het ergens plichtmatig oogde. Pro-Pain weet door hun hardcore met daarin ook ruimte voor invloeden vanuit de metal niet alleen een energieke show weg te zetten, de muziek is ook nog gevarieerd. Toen Gary Meskil met het publiek afsluitend kerstliedjes begon te zingen, besefte menig bezoeker pas hoe snel de tijd was gegaan.

Er zal niemand zijn geweest die spijt zal hebben gehad van het attenderen van dit mooie muzikale feest in de Musicon. Alle drie de bands zorgden op geheel eigen wijze voor een mooie dosis aan energie. De hardcore en metal zegevierden op deze kille decemberavond.