Roosendaal open air 2019 @Openluchttheater Vrouwenhof, Roosendaal

Roosendaal open air, een festival dat nog niet heel lang meegaat maar zeker de moeite waard is. Wat direct al opviel was dat alles erg goed was geregeld. Van alle festivals die ik heb meegemaakt is dit zeker een uniek festival. Het wordt gehouden in een outdoor theater waar genoeg zit plek is voor iedereen. Voor de alcoholische versnaperingen (of wat anders) hoefde je maar heel kort te wachten, ideaal dus. Buiten het terrein kon je voor niet al te veel geld goed eten krijgen vanaf de BBQ of je zelf laten masseren door de Viking masseur! Beide een echte aanrader. Voor deze editie werd er ook nog een Jackson verloot! In andere worden relaxte festival ooit! Maar laten we maar snel kijken hoe de dag verliep.

De eerste band van de dag was de band Hvallros. De band zorgde voor een stevig potje hardrock. Hierdoor echt een heerlijke opener die meteen de zweer goed voorzette door de vrolijke deuntjes. Op het begin ging het nog niet heel soepel, maar later ging het steeds beter. In ieder geval leuke opener voor deze editie. De tweede band is de Antwerpse band Dictvs. De vijf mannen maken samen en dodelijke combinatie met hun hardcore invloeden. Ze staan scherp op het podium en hebben een bomvol aan energie bij hun. Deze energie heeft een erg positieve uitstraling op het publiek. Het geluid stond goed afgesteld en je zag dat ze er zin in hadden. Wat meteen een overheersend beeld geeft is dat beide gitaristen op een les paul model in het zwart spelen. Dit viel nogal op.

Ondertussen hoorde we op het terrein al wat geruchten gaan over Shuulak namelijk één of andere Ghost imitatie. Nou dat was overduidelijk niet waar. Deze band heeft veel meer heavy metal invloeden dan dat Ghost heeft. Iedereen in de band was anders opgemaakt of helemaal niks. Het geluid stond prima bij hun afgesteld en kwam er goed uit. Ondertussen zou Empty spelen maar die hadden gecanceld wegens omstandigheden. De vervanger voor hun was Bruut. De band Bruut gaat zeker met sprongen vooruit. Dit jaar zijn al meerdere reviews te vinden over hun werk, maar dit optreden sprong er echt uit. Ze waren veel meer op elkaar ingespeeld en het kwam er erg soepel uit. De drie bandleden weten erg goed wat een bruut potje deathmetal inhoud. Ze speelde voornamelijk nummers van hun eerste EP Bloodmoon.

Met nog maar drie band te gaan komen we uit bij Terradown. Afgelopen juli waren ze ook te zien op Stonehenge. Jammer genoeg was er toen erg weinig publiek komen opdagen wat uiteraard echt zonde is. De band heeft dit jaar al aardig wat opgetreden en bereikt. Ze waren onder andere de winnaars van de metal battle! Wanneer je ze live ziet wordt het al vrij snel duidelijk waarom deze band de metal battle heeft gewonnen. Ondertussen komen we aan bij de een-na-laatste band namelijk Bark. De Belgische band houdt van een flink potje metal waar soms geen stempel op te drukken is. Van groovy riffs tot hardcore en thrash, je hoort het allemaal erin terug. Het eerste wat opviel was het geluid. Bij afgelopen bands stond het al goed, maar bij hun nog beter dan de rest tot nu toe. Dit zorgde zeker dat het optreden er nog beter uit kwam dan de rest. Voor de rest staan ze vol met energie op het podium en komen ze erg overtuigend over.

Tot slot komen we aan bij The Monolith Deathcult. Ze maken een interessante combinatie van avant garde-death metal. Als je ze nog nooit hebt gehoord check ze dan snel want ze zijn het waard. Tijdens het optreden werden er regelmatig samples gebruikt om het geheel goed te brengen. Ze speelde een onwijs strakke zet waarin ze goed op elkaar waren ingespeeld. Je hoort overigens veel elektronische geluiden maar dit in combinatie met een flink potje deathmetal. De vocalen kwamen er prima uit en waren erg laag. Het geluid bij hun was overigens het beste van de hele dag met hun eigen geluidsman. Ze waren echt een top afsluiter met een erg duidelijk en opvallend geluid. Hiermee kwam jammer genoeg er een einde aan Roosendaal Open Air. Maar voor de liefhebbers is er in maart weer March of the Black horse met een vette line-up!

Foto’s © Ted Gijsman