Stonehenge 25e editie @Steenwijk

Afgelopen weekend stond uiteraard voor veel mensen in het teken van Stonehenge. Ditmaal was het een extra groot feestje omdat het in het teken stond van hun 25e jubileum. Uiteraard waren was white room reviews aanwezig, want een feestje als dit mag echt niet gemist worden. Stonehenge begon redelijk vroeg in de ochtend al. Dat hield in lekker om 7 uur uit bed om er op tijd te zijn met nog een lekkere brakke kop van de dag ervoor (D.R.I. DB’S). In ieder geval het feestje barsten los om 10 uur in de ochtend. Het was nu al vrij warm geworden dus dat voorspelde veel voor deze dag. Jammer genoeg deed mijn camera het later niet meer waardoor er niet veel foto’s zijn. Maar laten we nu snel kijken naar hoe deze editie was.

Afbeelding kan het volgende bevatten: 2 mensen, mensen op toneel, mensen die muziekinstrumenten bespelen en gitaar

De eerste band van deze dag was Terradown. In mijn ogen zeker een waardige opener met hun energievolle show. Terradown is een jonge Nederlandse band die dit jaar de metalbattle heeft gewonnen. De muziek was zeker afwisselend en straalde energie uit. Na hun was het tijd voor de Nijmeegse deathmetal band Dead man’s walk. Gewoon een deathmetal bandje die lekker hun ding deed. Hierna was het tijd voor een opvallende band namelijk Dark Sky Choir. De bandleden in deze band zorgen samen voor een heerlijk potje aan heavy metal. Ze speelde nummers van hun nieuwste album End of Days en wisten hierdoor lekker variatie te brengen in deze dag. Hierna was het de beurt Dauthuz. Deze band zie je regelmatig optreden overal door ons landje. Het eerste nummer was er helemaal geen gitaar wegens technische problemen. Gelukkig ging het later beter en was het iets meer in balans. De Heritance heb ik niet veel van meegekregen aangezien ik toen ineens op technische problemen stuitte met mijn camera.

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, gitaar

Ultra Violence. Een jonge Italiaanse thrash metal band die goed weet wat een flinke dosis thrash inhoud. Het publiek gaat uiteraard los en de set zat goed in elkaar zoals altijd. Jammer genoeg ging het voor de rest niet erg lekker met de band. Dit omdat de hele show de vocalen niet te horen waren van de zanger. Dit terwijl de backing vocalen er wel te hard uitsprongen. Zeker niet hun beste show, maar alsnog zeker een energievolle vette set! Vendetta FM weet weer wat verandering in de genres te brengen tot nu toe. Met de mix van thrash en groovende hardcore zetten ze een prima set neer. Teehtgrinder, een band die in de afgelopen jaren veel op het podium te vinden was, en overal wel een goede indruk acherliet. Ondanks het super heet was wisten ze goed het publiek mee te krijgen in dit spektakel van hun.

Afbeelding kan het volgende bevatten: 2 mensen, lachende mensen

Jungle rot, speelde een goede set die bestaat uit pure deathmetal. Als je ze al vaker hebt gezien dan weet je prima wat je kan verwachten. Over Prostitue disfugerment valt niet heel veel te zeggen behalve dat ze onwijs strakke set wisten neer te zetten voor iedereen. Van Taipan heb ik zelf niet alles van meegekregen. Cirtih gorgor, een wat onbekende Nederlandse band waar niet veel over wordt gepraat. Gelukkig worden ze wel steeds iets bekender en vinden ze steeds meer hun weg naar de top. Poosje terug hebben ze ook een nieuw album uitgebracht namelijk Sovereign. Het is typische blackmetal met corpsepaint. Zelf ben ik niet echt een black metal fan maar alsnog een prima set. Soulburn, een band die zeker een bekende naam heeft in Nederland. Als je ze gaat zien weet je altijd wel dat je goed zit bij hun want ze weten altijd een goede set op hun kop te tikken. Bij Inhume betekenend dat gegarandeerd een grindcore party dus zo gaat het er ook aan toe. Ze stralen energie en agressie uit vanuit het podium.

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon

Skeletal Remains speelde al eerder dit jaar in ons kikkerlandje en nu keerde ze terug naar Stonehenge voor een vette show. Zoals altijd weten ze een goede en scherpte show te spelen die goed in elkaar zit. Nu dit keer alweer met een andere drummer, maar het was zeker een vet feestje. Voor mij was Skeletal Remains zeker een band die er goed uit kwam vandaag. Brodequin, een band die je zeker niet vaak live tegenkomt. De drumskills van deze drummer zijn erg opvallend, want wat een tempo kan die houden. Wel was het geluid soms nog steeds iets minder bij dit podium maar zeker een goede set. Darkfall was een band die er niet al te best uit kwam vandaag. Er was totaal geen interactie met het publiek en volgen smij hadden ze er totaal geen zin in. Daardoor zag je dat maar een klein groepje bleef kijken terwijl de rest maar eten en drinken ging halen. Birdflesh, ze speelde een erg gevarieerde set vanuit al hun spul bijna. De backing vocals van de gitarist en bassist kwamen er ook goed uit.

Nader Sadek kwam er niet goed uit vandaag. Ze stonden met bomen op het podium dus er werden veel grappen over gemaakt zoals ik zie door het bos het podium niet meer en ga zo maar door. Het was een optreden waarbij je niet echt op kon focussen tijdens een festival. Je kan ze beter in een zaal zien. Nembrionic, een goede comeback optreden waar veel mensen zin in hadden. Op het begin was het nog niet heel druk maar later werd het al aardig druk daar en begonnen mensen er echt in te komen. De afwisseling tussen snelle nummers en groovy nummers was er fijn. Memoriam, een band die niet is komen opdagen wegens problemen met het vervoer. Er waren veel fans die hier echt van baalde. Gelukkig kwam er vervanging vanuit Graceless en speelde ze een goede set als invaller.

Zelf was ik erg benieuwd om Altar weer te zien. Vooral wegens hun optreden vorig jaar op pitfest wilde ik ze graag weer zien. Ze speelde nummers Youth Against Christ wat dus zeker geen straf voor ons is. Jammer genoeg hadden ze wel wat geluidsproblemen maar ze konden erom lachen gelukkig. Hier en daar hoorde de zanger wel godverdomme roepen maar dat kwam er vooral grappig uit. In ieder geval was het super vet om ze te zien met de originele setting. Rotten Sound, als er een band is die goed is met snel spelen en tempo afwisselingen dan zat je bij Rotten Sound goed. Ik heb ze al vaker gezien en elke keer flikken ze weer een goede set neer te zetten.

Extreme noise terror had ook problemen. Dit keer stonden ze maar met 2 mensen op het podium. Dit kwam omdat de andere 3 man vastzaten op Schiphol. Hierdoor konden ze er niet op tijd zijn. Omdat ze totaal niet compleet waren begonnen ze maar nummers te spelen van een band waarin ze beide actief zijn. Dit om alsnog iets te laten zien van wat hun kunnen op het podium. Later kwam er een gastzanger bij om nog wat nummers te doen van Extreme Noise Terror om de fans niet teleur te stellen. Ze hebben echt hun best gedaan op Stonehenge en dat is al echt veel waard. Nadat Extreme Noise Terror erg zijn best had gedaan was het tijd voor Aborted. Omdat het al wat donkerder werd kon je eindelijk een beetje genieten van een lichtshow. Het kwam er niet helemaal uit maar het versterkte zeker alles wat er gebeurde op het podium. De set die ze speelde was vooral erg strak.

Afbeelding kan het volgende bevatten: een of meer mensen

Nu komen we aan bij de enige en echte Abbath. Het is een erg interessante band met een frontman die echt origineel is. Ze weten altijd wel het publiek te vermaken en iets moois weg te geven. Behalve deze keer. Jammer genoeg hadden ze veel problemen. Gitaargeluid kwam er niet uit, de drums deden het ook niet fijn meer en op een gegeven moment werden ze echt chagrijnig en trapte ze zelfs een ventilator van het podium af. Wel erg jammer dat het zo slecht ging bij hun. Het viel echt op dat alle geluidsproblemen bij 1 podium vandaan kwamen. Hopelijk is dit volgend jaar echt beter. Nu komt jammer genoeg Stonehenge tot een einde bij I am Morbid. Het is zeker een band die altijd wel weet hoe ze het publiek moeten vermaken. Ik kan wel zeggen dat dit zeker niet hun beste set was in hoeverre ik alles heb kunnen zien. Wel is het altijd vet om oude Morbid Angel nummers te horen maar toch kwam het er niet helemaal er uit deze keer. Jammer genoeg heb niet alles kunnen zien doordat ik nog met de trein naar huis moest.

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, een muziekinstrument bespelen en gitaar

In conclusie was Stonehenge weer erg goed geslaagd. Bijna alles was super geregeld. Schone wc’s, niet lang wachten voor je bier en het eten was ook prima op het terrein. Wel was het irritant dat er veel technische problemen waren. Voor de verandering was dit de eerste droge Stonehenge editie die ik heb mogen meemaken. Wel was het in plaatst van al die regen plaats gemaakt voor heel veel zon. In ieder geval was het weer een top editie! Deze bands zijn al aangekondigd voor volgend jaar: Malevolent Creation, Benighted, Gutalax en Severe Torture. We kunnen niet wachten op volgend jaar!

Alle foto’s zijn gemaakt door Ronald van de Baan wegens technische problemen met mijn camera.

Latest posts by Nikky v.d.B. (see all)