Abbath – Dread Reaver

Abbath en Demonaz. Samen vormden zij in een ver verleden de band Immortal. Na Blizzard Beasts (1997, met een van de meest waardeloze producties van die tijd in mijn optiek), kreeg Demonaz problemen met zijn arm en moest zijn gitaar aan de treurwilg hangen. Op de achtergrond bleef hij nog wel betrokken bij Immortal, middels het schrijven van de teksten. In 2015 scheidden de wegen van Abbath en Demonaz. Demonaz en drummer Horgh bleven nog opereren onder de naam Immortal, terwijl Abbath zijn eigen weg insloeg met de band ‘Abbath’. Daar waar Demonaz en Horgh nog altijd liggen te steggelen over wie de eigenaar van de merknaam ‘Immortal’ is, is Abbath een stuk productiever. Met  Dread Reaver ziet album nummer drie van Abbath het levenslicht en komt deze uit via Season Of Mist.

Het eerste album Abbath dat in 2016 werd uitgebracht, liet een portie blackmetal horen dat sterk in het verlengde lag van Immortal. Althans in het verlengde van recentere albums zoals Sons Of Northern Darkness en All Shall Fall. Ook de stem van Abbath is dusdanig uniek dat een vergelijking met Immortal bijna onmogelijk was om niet te kunnen maken. Ditzelfde beeld werd doorgevoerd op Outstrider (2018). De vraag is of Dread Reaver wederom een herhaling van zetten wordt, of dat Abbath zich verder heeft ontwikkeld.

Dread Reaver

Openingstrack ‘Acid Haze’ en het daarop volgende  ‘Scarred Core’ zijn ‘typische’ Abbath tracks. De Immortal-invloeden zijn duidelijk aanwezig, maar het levert wel twee prima tracks op die melodieus en grimmig tegelijkertijd zijn. Met ‘Dreamcull’ lijkt er het een en ander te veranderen. De track start met een flamenco-achtig akoestisch gitaarstukje. Hierna schakelt de band over op meer rock-achtige gitaarpartijen, die weer doen denken aan de andere band van Abbath – I – waarin de Bathory-achtige vibe vaak te vinden was. Dat geldt ook voor ‘Myrmidon’; een viking-achtige track met hier en daar wat heroïsch gepraat van Abbath en zelfs een compleet thrashmetal middenstuk. Het doet me ergens denken aan ‘Ace of Spades’ van Motörhead, maar dan op zijn Abbaths. Tot nu toe een beetje een vreemde eend in de bijt, maar op zich geen verkeerd nummer.

Wel vraag ik me af welke kant Abbath vanaf hier op wil gaan? Is het nu blackmetal waar ik naar zit te luisteren? Of black ’n roll? Heavy metal? Of een combinatie van dit alles? Als even later een uptempo cover van Metallica’s ‘Trapped Under Ice’ uit de speakers knalt, weet ik het helemaal niet meer. Wat ik wel weet, is dat de cover prima geslaagd is, maar vraag ik me wel af wat de toegevoegde waarde van deze track is. Zeker omdat het geen bonustrack is, maar gewoon nummer zeven op de plaat is.

Slotakkoord

De laatste twee tracks bestaan uit ‘The Book of Breath’ en de titeltrack. Daar waar de eerste in het verlengde ligt van de twee openingstracks, is afsluiter ‘Dread Reaver’ een midtempo en opzwepende rock track die aan het recentere Einherjer-werk doet denken. Het lange gepraat (met vervormde stem) halverwege het nummer hoeft van mij niet zo, want het klinkt een beetje gemaakt en haalt ook de sfeer uit het nummer. Jammer, want verder is het een lekker in het gehoor liggend nummer dat zeker live voor zere nekken en wapperende haren zal zorgen.

Dit alles maakt tot slot, dat Dread Reaver mij als luisteraar met gemixte gevoelens achter laat. Een aantal tracks is gewoon goed te noemen, een aantal tracks is een beetje vreemd te noemen en de cover is overbodig. De conclusie is dat de mix van deze ingrediënten een ontwikkeling laten zien van Abbath die niet verkeerd uitpakt, maar die tegelijkertijd ook niet écht indruk heeft gemaakt.

Abbath - Dread Reaver

Tracklist Dread Reaver

1. Acid Haze (04:51)