Accept – Too Mean To Die

De Duitse metal band Accept heeft geen introductie meer nodig. Althans, dat geldt voor de band als naam en muziek. De leden willen nog wel eens wisselen. De line-up van Accept is dan voor de nieuwe plaat ook niet hetzelfde als die voor The Rise Of Chaos. Toch hebben dat soort zaken weinig invloed op de band in het algemeen. Via Nuclear Blast komt Accept met Too Mean To Die.

Accept

De roots van Accept liggen al decennia terug. Sterker nog, de band is vijf jaar verwijderd van hun vijftigjarig jubileum. Al die jaren is Wolf Hoffmann toch wel de man die Accept vormt. Hij is er vanaf het begin bij. Voor deze nieuwe plaat is er een nieuwe gitarist in de gelederen. Dat is Philip Shouse. Ja, dat is een Amerikaan en hij kan gekend worden van zijn werk voor Ace Frehley en Gene Simmons.

Too Mean To Die

Deze door de corona wat vertraagde langspeler van Accept is alweer de zestiende studioplaat van deze grootmacht. Too Mean To Die levert elf nieuwe tracks die samen voor een uitbreiding van iets meer dan vijftig minuten van het oeuvre van Accept zorgen. Alle tracks op deze schijf hebben een speelduur van tussen de vier en zes minuten. Wat dat betreft geen opvallende zaken.

Voor dit album is Accept in zee gegaan met Andy Sneap als producer. Die man laat al talloze jaren horen dat hij weet hoe de metal moet klinken. Dat blijkt ook bij Too Mean To Die. Dit album knalt uit de speakers, maar heeft ook nog een rauw randje in de sound. Dat komt vooral door de kenmerkende stem van Mark Tornillo. Deze Amerikaan laat Accept vocaal gezien alsof AC/DC zich toe heeft gelegd op de thrash metal.

Eén van de opvallendste tracks op Too Mean To Die is ‘The Undertaker’. Daarin laat Accept horen dat men ook vanuit de rust een nummer vurig kan opbouwen. Eén ander element dat Accept veelvuldig sterk inzet, wordt gevormd door de achtergrond vocalen. Deze backings geven veel power aan de plaat. Hierdoor hangt Accept ergens op een plek waar de heavy metal zich laat beïnvloeden door zowel de thrash als power metal. Als je na vijfenveertig jaar in het vak van de metal nog zo vurig te werk gaat, kan je alleen maar heel groot zijn. Dat geldt natuurlijk voor Accept. Deze band overleeft wisselingen in de line-up en de wisselingen in de behoeftes van de metal minnend oor. Accept blijft Accept en dat blijkt met dit vurige pleidooi dat Too Mean To Die heet.

Accept - Too Mean To Die - Artwork

Tracklist Too Mean To Die

1 – Zombie Apocalypse