Almøst Human – XS2XTC

Sommige zaken roepen vragen op. Hoe wordt de bandnaam uitgesproken? De ‘o’ met het schuine streepje komt in de Nederlandse taal niet voor, waardoor het onduidelijk is of hier echt een andere klank wordt verwacht of dat het gewoon een gimmick is. Daarnaast rijst ook de vraag hoe de titel van de plaat benaderd moet worden. Is het ‘Access To Ecstasy’ of ‘Access To XTC’? Bij die laatste variant wordt dan nog even in het midden gelaten of men de drug bedoeld of naar de band van ‘Making Plans For Nigel’ wijst. Anyways, die band, Almøst Human dus, heeft kwam onlangs met de langspeler XS2XTC via Fastball Music/Normosis Records.

De muziek van Almøst Human laat horen dat er invloeden zijn van de industrial metal, de rock en de metal. Hierdoor zijn er in bijvoorbeeld ‘Naked Now’ hints naar Spineshank, Rob Zombie, Nine Inch Nails en Static-X te horen. Er zit dus een mooie industriële groove in en de boel lijkt ook redelijk overstuur te zijn. Bij vlagen doen de vocalen ook denken aan de rauwe kant van Chimiara. ‘What Makes You So Hard?’ opent daarbij ook nog alsof Fear Factory het wat rustiger aan doet.

Van de veertien tracks op deze debuutschijf, is er nog een tweeluik dat erg in het oog springt. Aan het einde van XS2XTC vindt men ‘From Womb 2 Tomb’ en ‘Welcome 2 Neverland’. Daarbij geldt dat het leuk is dat de woordspeling van de titel van de plaat ook door wordt getrokken in de songtitels. De eerste is een mysterieus spel van nog geen minuut welke de luisteraar opmaakt voor het magnum opus van XS2XTC: ‘Welcome 2 Neverland’. Dat nummer duurt echter geen bijna vijftien minuten, zoals de speelduur aangeeft, maar is na iets minder dan zes minuten afgelopen. Na een flinke poos stilte pakt Almøst Human de aandacht van de luisteraar weer op middels wat mysterieuze geluiden. Zijn dit subtiele noodklokken voor wat er op Neverland gebeurd is?

Almøst Human heeft met XS2XTC genoeg redenen gegeven om over hen te praten. Waar de zaken als de bandnaam en albumtitel nog vragen oproepen, is het de sound van de groep die overtuigend is neergezet. Een mooi debuut.