Amaranthe – Manifest

De Zweedse band Amaranthe staat vooral bekend om het feit dat deze gezegend is met drie vocalisten die allen voor een eigen stemgeluid in de sound van deze band zorgen. Daarbij geldt ook dat het een band is die veel platen produceert. Via Nuclear Blast komt Amaranthe met Manifest, wat alweer hun zesde langspeler is.

Amaranthe

Sinds hun oprichting aan het eind van het eerste decennium van dit millennium weet Amaranthe vriend en vijand te verrassen met hun mix van diverse stijlen van metal waarbij zelfs de flirts met de pop niet geschuwd worden. Elize Ryd zorgt voor de vrouwelijkheid binnen een wereld van veel testosteron. De meest recente platen zijn telkens twee jaar naar diens voorganger verschenen. Dat geldt nu ook. Manifest verschijnt twee jaar na Helix.

Manifest

In zo’n veertig minuten knalt Amaranthe er twaalf nummers door op Manifest. Op een track na duren de nummers allen tussen de drie en vier minuten. Alleen ‘BOOM!’ duurt een paar secondes meer dan vier minuten. Die speelduur van de nummers is ook tekenend voor de insteek van Amaranthe. Laat men het hier maar houden op het Zweedse vernuft voor poppy muziek.

Amaranthe weet op deze plaat ook veelvuldig de basis van metal goed te leggen. De vocalen zijn echter soms te catchy, waardoor het brute karakter van het fundament eigenlijk naar de achtergrond wordt geschoven. ‘Make It Better’ laat dat goed horen. Daarbij geldt dat er ook veelvuldig wordt herhaald in de lyrics. ‘Viral’ zou in dat kader perfect zijn voor het Eurovisie Songfestival. Dat is waar Zweden goed in zijn: nummers uiterst catchy maken.

Ondanks dat de tracks allemaal tot in de details toe verzorgd zijn, lijkt het soms ook dat Amaranthe iets te veel wilt. ‘Archangel’ is daar een goed voorbeeld van. Soms is het ook de kunst om niet alle laagjes te willen vullen. Een goed Italiaans recept is vaak ook bestaande uit slechts een paar elementen. Die wetenschap zou de muziek van Amaranthe op sommige momenten net wat minder geforceerd kunnen maken.

Manifest van Amaranthe doet denken aan een degelijk huis op een bruut fundament. Het degelijke is zichtbaar en het brute gedeelte van het gebouw niet meer. Er zitten veel gave aanknopingspunten in de muziek, maar het is soms net wat too much.

Amaranthe Manifest

Tracklist Manifest

1. Fearless