Ataraxie – Résignés

Alles rondom de nieuwe release van de Franse doomgiganten van Ataraxie wijst erop dat de nieuwe release niet voor tere zieltjes is. De zwaar aangezette doom van Ataraxie is alleen voor hen die het aankunnen. De mensheid is gewaarschuwd: deze review gaat over Résignés welke uit komt via Xenokorp.

De zes jaren na L’Être Et La Nausée vielen voor de fans haast even zwaar als de muziek zelf. Zes jaren wachten werd door sommigen zelfs ervaren als een vorm van marteling. Misschien dat Ataraxie het daarom doet. De band houdt immers van de thema’s die het daglicht niet kan verdragen. Het martelen hoort daarbij, wat ook duidelijk wordt in de huiverinwekkende clips. De band schuwt het niet om te shockeren, en dat is juist wat de kunst is van hun muziek. Zij verstaande kunst van het trager dan traag inwerken op de trommelvliezen van de luisteraar. Opener ‘People Swarming, Evil Ruling’ stopt dan ook pas na meer dan twintig minuten. Fascinerend voor hen die het aankunnen.

Voor wie veel tracks verwacht, kan ook direct een andere uitdaging worden gezocht. Op Résignés staan slecht vier tracks. Daarvan is ‘Résignés’ de kortste. Dat nummer duurt iets meer dan zeventien minuten. De schreeuwen zijn indrukwekkend, de Aarde is duidelijk verdoemd en gitaren brullen onheilspellende noten, afgewisseld met diepgaande melodielijnen. Doom, maar dan zelfs voor dat genre nog langzaam. Als er dan een versnelling plaatsvindt, wordt dat ook op een zeer mooie wijze in de muziek gelegd. In de titeltrack versnellen de bas en gitaar, terwijl de bekkens van de drums nog steeds het übertrage tempo aanhouden. Als zij dan uiteindelijk ook verleid zijn om te versnellen, wordt de wereld omgedraaid. De uptempo death metal is dan ineens leidend. Zulke geniale wisselingen kunnen alleen ervaren worden bij een act als deze.

Ataraxie, voor hen die traagheid niet als kunst zien, voor die niet van lange nummers houden, voor hen die graag veel tracks op een album willen en voor hen met een teer zieltje, jullie zijn verdoemd, want Résignés zal al die anderen veel plezier geven. Donker, zwartgallig plezier.