Avatar – Hunter Gatherer

Ondanks dat de band al bijna twintig jaar actief is, blijft het op één of andere manier wennen aan de naam. Misschien komt het doordat Avatar in een rijke context in vele disciplines van de wereld voorkomt. Toch staat de groep voor een goed portie aan melodieuze death metal. Via Century Media kwam onlangs alweer de achtste studioplaat uit van Avatar: Hunter Gatherer.

Gothenburg

Avatar ia afkomstig uit de Zweedse stad die er zelfs een eigen genre in de metal op na houdt: Gothenburg. Het is dan ook niet gek dat men kiest voor de melodieuze death metal, gezien deze stad daar voor staat. Twee jaar geleden kwam de band met Avatar Country, welke liet horen dat de band ook invloeden van buiten het genre niet schuwt. Op de nieuwe plaat heeft de band ook een bijzondere invloed van buitenaf verwelkomt: Yuval Noah Harari.

Sapiens

De Israëlische professor en schrijver van onder andere het zeer indrukwekkende Sapiëns: Een Kleine Geschiedenis Van De Mensheid komt in de opening van de plaat voor. De eerste track op Hunter Gatherer  heet ‘Silence Of The Ages Of Apes’. Deze kritische noot aan de mensheid wordt verpakt in een puik staaltje melodieuze death metal.

Waar de opening van de plaat juist indrukwekkend is, weet Avatar in ‘Colossus’ de wenkbrauwen van de luisteraar te fronzen. Zowel de Blind Guardian-achtige cleane vocalen als het bombastische stamptempo aan het eind zijn even wennen. Niet slecht, maar wel wennen. ‘A Secret Door’ opent als een lichtelijk eerbetoon aan Rammsteins ‘Engel’, waarna men nog een flard Nickelback lijkt te willen gaan spelen, om vervolgens bij Trivium op het bootje te stappen. De vraag is dan: ‘Wat wilt Avatar nu?’ De onderdelen zijn stuk voor stuk niet slecht, maar bij een eerste luisterbeurt is het wel even zoeken voor het oor.

Metal als kracht

‘God Of Sick Dreams’ laat horen dat Avatar het spoor toch niet kwijt is. Hier weet de band te vlammen. Ook hier komen er cleane vocalen aan te pas, gedoseerd, maar zowel de brul als het riff- en drumwerk ademen metal. Hier zal de metalhead in de breedte van genieten. Het nog geen drie minuten durende ‘When All But Force Has Failed’ getuigt hier ook van. Avatar is gewoon op zijn best als het louter de melodieuze, furieuze metal door aderen laat gieren. Gelukkig geldt voor Hunter Gatherer dat de meeste tracks in deze lijn liggen.

Hunter Gatherer van Avatar is al met al een plaat geworden die op enkele kleine momenten na een lekkere schijf is geworden. Sommige bands moeten gewoon iets minder experimenteren en blijven doen waar ze goed in zijn. Dat laat Avatar hier duidelijk horen.

Avatar - Hunter Gatherer - Century Media

Tracklist Hunter Gatherer

1. Silence in the Age of Apes