Baltimore – Homester

Het is 2020, half Nederland en Europa zit thuis opgesloten vanwege het virus dat genoemd is naar een biermerk en juist nu komt Baltimore met een plaat die de huismus eert. Of dat toeval is? Feit is dat de rockers van Baltimore met hun eerste langspeler komt welke onder de noemer Homester verschijnt. De huismus van Baltimore is het resultaat van flink zwoegen in eigen beheer.

Wie Baltimore de afgelopen jaren heeft gevolgd, weet dat deze groep bekend staat om hun frisse insteek op de indie rock met een vleugje weemoed naar de jaren ’80. De heldere, ietwat zwevende vocalen en de subtiel om de muziek dansende synths, welke in ‘High Horse’ ook duidelijk in hun element zijn, maken dat Baltimore een haast tijdloze band is. Niemand denkt bij het luisteren naar deze frisse tracks aan corona of andere zaken die het land bezig houden.

In het totaal heeft Baltimore elf tracks op Homester staan. ‘Pearly Gates’ laat horen dat de band op hun manier ook nog funky kan zijn. De aanstekelijke melodie en het strakke drumritme zorgen voor een lekkere flow. ‘Blinker’ is juist wat duisterder en ‘Unavailable’ heeft op de achtergrond nog iets van The Beatles én Coldplay in zich zitten. Homester is dus verre van eentonig te noemen. ‘Strange Cities’ onderstreept dat Baltimore de luisteraar ook op een heerlijke manier kan bedwelmen.

Homester is geen plaat die afgedaan kan worden als een eenzijdig stuk muziek. Integendeel. Daarom is het des te knapper dat Baltimore toch in alle songs, hoe verschillend ook, haar eigen signatuur duidelijk naar voren laat komen. Deze huismus is ideaal voor iedereen die door de corona thuis moet blijven, maar ook voor iedereen die dat niet hoeft en wel wilt genieten.