White Room Reviews

CD-, DVD- en concertreviews, nieuws, interviews en events

Baroness – STONE

Leestijd: 3 minuten

Jarenlang stond Baroness bekend om hun albums die gerelateerd konden worden aan kleuren. Gold & Grey beëindigde die reeks. Ditmaal knalt Baroness er middels STONE in dat meedogenloos hard kan aankomen. Ja, STONE dient geschreven te worden in kapitalen, om de impact nog meer te benadrukken. De release verschijnt via hun eigen Abraxan Hymns.

Baroness

Het verhaal van Baroness moge bekend zijn. De band raakte middels Red Album en Blue Record bij het grote metalpubliek bekend, maar deed daarna nimmer wat men al had gedaan. John Baizley, het enige overgebleven lid van de oorsprong, weet de muziek keer op keer vanuit een onverwachte hoek te benaderen. Yellow & Green en Purple kunnen dan ook niet vergeleken worden met geen van de eerder aangehaalde albums.

Op Gold & Grey, welke uitgekomen is in 2019, maakte gitariste Gina Gleason haar debuut op plaat. Zij neemt ook de tweede stem voor haar rekening. Dat heeft voor een hele nieuwe dimensie op vocaal gebied gezorgd. Die line-up van dat album is wel in tact gebleven, want bassist Nick Jost en drummer Sebastian Thomson zijn ook nog van de partij. Die twee waren ook op Purple al te horen. Saillant detail is dan ook dat Baroness voor het eerst in de rijke geschiedenis nu twee studioplaten achtereen heeft in dezelfde bezetting.

STONE

De nieuwe plaat van Baroness telt tien tracks. De groep had er veel meer opgenomen, maar heeft dit palet uiteindelijk als het meest geschikt bevonden. Samen zijn die tien tracks goed voor een ruime driekwartier aan muziek. De luxere uitgave kent nog een tweede schijf. Daarop is een mooi keurkorps aan livetracks te horen.

Nadat ‘Embers’ ingetogen en donker de plaat heeft geopend, is het aan ‘Last Word’. Direct is duidelijk dat Baroness haar eigen handtekening niet verloren is, wat hem deels in het kenmerkende stemgeluid van John Baizley ligt en anderzijds middels de eigenzinnige melodieuze insteek te vinden is. Des te verrassender is het daarop volgende ‘Beneath The Rose’,  met het aansluitende ‘Choir’, kent de donkere diepte van de metal, de frivole noten van de psychedelische rock en bovenal een deels een donkere, cleane stem. Die stem leidt de luisteraar als een ware gids door het donkere bos, waar zelfs nog subtiel een hint naar Pink Floyd voelbaar is. Het hemelse ‘The Dirge’ is daarna dan ook een hemels niemendalletje. Wie hier nog niet door heeft dat Baroness STONE als een nieuwe, prachtige afspiegeling van haar eigen breedte wegzet, heeft vast geen oren.

Uitmuntende productie

Wat zeker niet onderbelicht mag blijven, is dat Baroness deze plaat als band helemaal verzorgd heeft. Zij hebben de songs zelf opgenomen. Voor de mix is legend Joe Barresi, bekend van zijn werk voor Tool en Kyuss, in de armen genomen, waar Bob Ludwig, ooit geniaal achter de knoppen bij Nirvana, verantwoordelijk was voor de master. Dat is pas iets goed aanpassen. Op die manier komt de sound van Baroness perfect door de speakers. Zowel in de hoogte als laagte zit veel diepgang, waardoor de frivool geplaatste noten even prominent in de mix liggen als de pompeuze grooves. ‘Shine’ is daar een magistraal voorbeeld van.

STONE is niet gewoon een nieuw prachtig hoofdstuk van Baroness. Dit Amerikaanse viertal knalt er hier een nieuwe complete belevenis in welke headbang- en kippenvelmomenten naadloos weet te bundelen op een wijze dat alleen Baroness kan doen.

Baroness - Stone

TRACKLIST STONE

  1. Embers
  2. Last Word
  3. Beneath the Rose
  4. Choir
  5. The Dirge
  6. Anodyne
  7. Shine
  8. Magnolia
  9. Under the Wheel
  10. Bloom

BARONESS ONLINE

Website
Bandcamp
Twitter
TikTok
Instagram
Facebook

Ralf W.
Volg!
Laatste berichten van Ralf W. (alles zien)
0 Shares

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2024 White Room Reviews

Thema door Anders Norén