Berzerker Legion – Chaos Will Reign

Het was in 2020 dat voor het grote publiek Berzerker Legion echt gestalte kreeg. Dat gebeurde middels de debuutplaat Obliterate The Weak, een album dat toen is verschenen via Listenable Records. Nu heeft dit internationale gezelschap de opvolger daar. Berzerker Legion presenteert Chaos Will Reign, een album dat evenals zijn voorganger uitkomt via Listenable Records.

Berzerker Legion

De ervaring druipt er vanaf in deze band. Met gitaristen Alwin Zuur, die vooral bekend is van Asphyx, en Tomas Elofsson, die live bij Hypocrisy speelt, heeft men een tandem dat weet hoe de death metal gespeeld moet worden. Drummer is de Brit James Stewart, die Vader heeft ingewisseld voor onder andere een plek achter de kit bij Decapitated. Massacre-vocalist Jonny Pettersson behoeft ook geen introductie meer en bassist Frederik Isaksson eigenlijk ook niet. Toch wordt die laatste toch echt vooral vanuit de black metal gekend, want hij is onderdeel van Dark Funeral.

Chaos Will Reign

In elf tracks, die samen goed zijn voor vijftig minuten aan muziek, laat de band horen dat de death metal nog steeds hoog in het vaandel gedragen wordt. Opener ‘Chaos Will Reign’ doet bij vlagen denken aan At The Gates, terwijl ‘Choirs Of Anguish’ en het meer slepende ‘This Is The End’ doet denken dat ook Amon Amarth van invloed kan zijn op dit gezelschap. Ondanks dat het op sommige momenten daardoor wel bekend in de oren lijkt te klinken, geldt wel dat het op de best mogelijke manier vormgegeven is, wat er voor zorgt dat de death metal liefhebber zich geen moment zal bekommeren over welke invloeden geldend zijn.

Dat Berzerker Legion ook snel en furieus uit de hoek kan komen, blijkt onder andere in ‘Damnation’, een nummer dat nog geen vier minuten duurt. Vooral het opzwepende drumwerk van Stewart zal de haren flink doen wapperen. ‘Eternal Void’ , met exact zes minuten de langste track van deze release, komt nog met een paar sferische noten als intro, maar dat is slechts een voorbode op een bruut staaltje death metal zoals men hier mag verwachten. Die death metal is ook heerlijk voelbaar in ‘From The Darkness Inside’, maar dat nummer zal voor de kopers van de vinylversie onbekend blijven. Die track ontbreekt daar namelijk.

Berzerker Legion laat op Chaos Will Reign horen dat de som van de leden uitmondt in een heerlijk surplus van death metal. Hier geldt dat het uiterst voortreffelijk voorschotelen van de death metal veel zwaarder weegt dat de zoektocht naar originaliteit, want dat is iets dat niet past in deze hoek van dit genre.

Berzerker Legion - Chaos Will Reign

Tracklist Chaos Will Reign

1) Chaos Will Reign