Bjorn Berge – Who Else?

Nee, het gaat om de personificatie van een reclame voor een inmiddels wereldwijd bekend koffiemerk. Waar het wel om gaat, is de muziek. En dan wel de muziek van Bjorn Berge. Al is het niet de muziek waar waarschijnlijk naar wordt verwezen in de titel. Who Else? zag onlangs het licht via Blue Mood Records.

De muziek van Bjorn Berge kan op twee manieren benaderd worden. Enerzijds kan het worden gezien als een rockband die de blues onder handen neemt, terwijl anderzijds het gebeuren ook belicht kan worden als een bluesband die zich graag inlaat met de rock. For who cares, want hoe het beestje ook genoemd wordt; het klinkt overtuigend. ‘Mr. Bones’ klinkt alsof de blues wordt gespeeld door Zakk Wylde met wijlen Tom Petty en Lynyrd Skynyrd, terwijl Bob Dylan in de beleidingsband zit. De donkere, zware stem geeft de sound veel body, terwijl de gitaar juist voor gepaste frivoliteit zorgt.

Het zijn negen nummers die goed genoeg zijn bevonden om op Who Else? te mogen schitteren. Dat de plaat hierdoor maar iets meer dan een half uur duurt, is misschien het enige puntje van kritiek dat gegeven kan worden op deze schijf. De negen nummers zelf laten stuk voor stuk overtuigend horen waarom zij wel op deze schijf staan. De ballade ‘Bitter Sweet’ laat horen dat Bjorn Berge met zijn muzikanten en achtergrondzangeressen ook op rustig vaarwater de aandacht kan vasthouden, terwijl in ‘The Sun’s Going Down’ zijn vertellende kant een mooi podium geeft.

Bjorn Berge laat op Who Else? horen hoe men vanuit Noorwegen werelden kan samenbrengen. Hoe de muziek ook wordt geïnterpreteerd, de krachtigste elementen van zowel de blues als de rock worden op een uiterst pakkende wijze samengevoegd. Een ruim half uur louter plezier.