Bodyfarm – Dreadlord

Haal adem en besef dat het de laatste langspeler zal zijn met deze stem. Eerder dit jaar overleed Thomas Wouters. Daarvoor had hij zijn zaken voor de nieuwe release van Bodyfarm al in orde. De vierde langspeler van het Nederlandse kwartet heeft relatief lang op zich laten weten. Voorganger Battle Breed verschijn immers al in 2015. Dreadlord verschijnt via No Dust Records.

Wie de muziek van Bodyfarm kent, weet dat het hier gaat om pure death metal. De band heeft niks met vernieuwend of experimenteel zijn. Bij Bodyfarm gaat het er gewoon om dat de pure death metal op het voetstuk wordt geplaatst dat het genre verdiend. Direct wordt duidelijk met ‘Dreadlord’, waarmee de plaat opent, dat dit motto niet veranderd is. ‘Rites Of Damnation’ knalt er vervolgens direct met een korte gierende gitaarsolo in. Wat wilt de liefhebber nog meer? De leidende riff van dat nummer zorgt er ook voor dat de track makkelijk in het hoofd blijft doorzingen. De mysterieuze ondertoon doet de rest.

De elf nummers op Dreadlord onderstrepen dat Bodyfarm geen onnodige zaken doet in haar muziek. ‘We Sail To Dead’ is een death metal zoals elke liefhebber, elke purist, uit het genre het zou willen. Dat geldt overigens ook voor de rest van de nummers. Geen track te lang, wat ook inhoudt dat Bodyfarm niet voor de dag komt met ellenlange passages die alleen maar het tempo en vuur uit de muziek halen. Hooguit ‘Eternal’ zal door een enkeling wel als zodanig worden ervaren. Dit akoestische intermezzo is eigenlijk wel een fijn moment om even op adem te komen en de nekspieren even rust te geven.

Trots. Dat is wat Thomas Wouters mag zijn op zijn muzikale nalatenschap. Wie zo’n puike no-nonsens death metal plaat maakt, zal waar dan ook met open armen worden ontvangen. Of dat nu tussen de levenden of de doden is. Rust zacht en horns up. Bodyfarm leeft voort.