Bokassa – Crimson Riders

Ineens was de band daar: Bokassa. Toen Metallica aankondigde dat ze uitgebreid op Europese tournee gingen, werd ook bekend dat Bokassa in het voorprogramma zou spelen. Veel rockers hadden nog niet van deze Noren gehoord. Tijdens deze tournee heeft Bokassa ook nog een heugelijk feit te vieren: hun nieuwe langspeler. Via Kings Of Stonerpunk Records komt Bokassa met Crimson Riders.

De plaat duurt maar een half uur. Eigenlijk zelfs nog net geen half uur. Dat half uur zorgt er echter wel voor dat Bokassa de luisteraar een ware knock-out geeft. Nadat men de stonerfans in ‘Brologue’ opgewarmd heeft, komt het eerste echte vuurwerk in ‘Charmed & Extremely Treacherous’. Dit opzwepende nummer rockt zoals een nummer moet rocken. Het is rauw en lekker op tempo. In ‘Vultures’, welke erg aanstekelijk is en ook iets weg heeft van Foo Fighters qua energie, volgt de eerste alles overbluffende klap. Bokassa geeft ineens de saxofoon de ruimte om te schitteren zonder dat men het rockgehalte omlaag draait. Erg gaaf en vooral, erg onverwacht.

Op Crimson Riders staan negen nummers. Waar ‘Brologue’ een anderhalve minuut duurt, heeft ook ‘Crimson Riders’ een korte speelduur. In die twee minuten worden de nekspieren wel goed getraind. Bokassa heeft hier namelijk een uiterst lekkere groove te pakken, waarbij in de loop van het nummer ook nog eens een daverende versnelling de zang uitnodigt om toch nog even mee te doen. Verrassend, zoals zoveel momenten op deze plaat. Afsluiter ‘Immortal Space Pirate 2: The Last Shredi’ laat in zeven minuten nog even horen dat Bokassa ook uiterst gestaag een nummer kan opbouwen vanuit een rustige riff. Zie deze track dan ook als het ultieme slotakkoord, waarbij sommige tellen in het drumwerk nog laten horen dat Scandinavië natuurlijk ook bekend is om de black metal.

Maanden geleden hadden nog weinig mensen van deze band gehoord, maar met de tournee met Metallica en de langspeler Crimson Riders in de pocket zal daar snel verandering in komen. Deze mannen weten wat rocken is.