BPMD – American Made

Supergroepen weten niet altijd waar te maken waar de som der delen voor zou moeten staan. BPDM is de nieuwe supergroep met metal-allstars Bobby Blitz, Mike Portnoy, Mike Menghi en Phil Demmel als line-up. Wie die namen niet kent, dient nog een basiscursus metal te volgen. Die band komt via Napalm Records met hun debuut: American Made.

Deze eerste langspeler van BPMD eert de muziek van Amerikaanse bodem. De vier heren schotelen namelijk alleen maar tracks voor die door andere artiesten zijn geschreven. En ja, daarmee kan gesteld worden dat BPMD gewoon aftrapt met een coveralbum. Die plaat bevat tien tracks in het totaal.

Ted Nugent en Aerosmith

Waar kan een plaat die de Amerikaanse muziek eert beter mee beginnen dan met Ted Nugent. BPMD knalt er niet ‘Cat Scratch Fever’ in, maar Wang Tang Sweet Poontang. Dat nummer is natuurlijk wel afkomstig van de plaat Cat Scratch Fever. Overigens doet BPMD dat niet voordat Bobby Blitz met zijn kenmerkende thrashstem de band heeft geïntroduceerd. Het is daar bijna alsof men live speelt. ‘Toys In The Attic’ van Aerosmith knalt er daarna heerlijk overheen. Die track was natuurlijk vooraf ook al als single gelanceerd.

Evil’ laat horen dat BPMD ook de voor het grote publiek misschien minder bekende tracks weet te waarderen. De muziekliefhebber zal ‘Evil’ waarschijnlijk kennen van Willie Nelson. Het is echter de latere versie van Cactus die de heren heeft geïnspireerd om deze track ook van een nog steviger jasje te voorzien. Want dat is wel een feit: alles wat onder handen van deze heren komt, wordt metal.

ZZ Top, Lynyrd Skynyrd en het goed gevoel

Het goede gevoel van de metalhead zal worden onderstreept met ZZ Top’s ‘Beer Drinkers & Hell Raisers’. Dat nummer, waarbij ook het ijzersterke gitaarwerk van Phil Demmel maar weer eens wordt onderstreept, staat garant voor de cultstatus die hier ook bij hoort. In dat kader tapt ook ‘Saturday Night Special’ uit dat vaatje. Deze track van Lynyrd Skynyrd zal de verkoop van de bourbon alleen maar stimuleren.

Een beter slot voor American Band had BPMD niet kunnen kiezen. Het sluitstuk van deze schijf is namelijk ‘We’re An American Band’. De track van Grandfunk Railroad lijkt destijds geschreven te zijn om BPMD te laten schitteren. Wie niet geneigd is om deze flink aangezette track uit volle borst mee te brullen of het glas hierbij te hebben, zal zich moeten afvragen of het voor de rest wel nog oké gaat.

Supergroepen willen niet altijd goed uit de verf komen. Misschien is het daarom juist goed dat BPMD op American Made er voor heeft gekozen om alleen tracks te spelen die al zijn geschreven. Op deze manier geven de heren zowel les in de geschiedenis van de Amerikaanse muziek als in hoe metal moet klinken. Van begin tot het eind vlamt deze plaat. Een supergroep die zijn status wel waar maakt.

BPMD online

FACEBOOK
INSTAGRAM