Bruut – Blood Moon

Bruut een band dat samengesteld is uit Corinne van den Brand (Acrostichon), Albert de Bruijn (Crustacean) and Joris van Iersel (Crustacean, Slayer Coverband). Als je dit zo al ziet dan kan je niets anders verwachte dan een strakke vette line-up. Deze line-up maakt een potje old school deathmetal. Bruut is opgericht eind 2017 door Corinne. Ze hebben dus binnen een vrij korte tijd deze EP uitgebracht. Toen Blood Moon uit kwam was er al vrij snel een release show gepland. Deze release show was in de DB’S. Hun show liep erg goed en er werd redelijk wat verkocht aan merch. Voor fans van deathmetal van eind jaren 80/ begin jaren 90 is Bruut zeker een band die bij jou goed in de smaak gaat vallen. Op deze nieuwe EP staan vier nummer die samen zorgen voor een stevig potje muziek.

Nu maar snel door gaan en een kijkje nemen in hun eerste EP. Meteen bij de eerste noten die worden aangeslagen moet je direct denken aan old school deathmetal. Niet alleen de vocalen maar het totaal plaatje past er perfect bij. De naam Bruut doet zijn naam eer aan, want Bruut zijn ze zeker. Het eerste nummer heet ”Blood Moon” en is gewoon weg bruut. Het heeft alles, tempo, afwisseling en scheuren solo’s. ”Liar” heeft een opening waardoor je meteen wordt opgewarmd voor de rest van het nummer. Na de opening komen we in het snoeiharde wereldje van Bruut terecht. Het is ook een nummer dat ook goed blijft hangen in je hoofd. De nummers zijn tot nu toe erg duidelijk dit omdat het niet boordevol ingewikkelde dingen staat maar gewoon simpel en snoeihard.

Na twee nummers van Blood Moon komen we aan bij de B-side van hun EP. Hier treffen we het nummer ”No Expectations”. Net zoals voorgaande nummers zijn de teksten duidelijk en kan je goed horen waar het over gaat. Jammer genoeg komt het album aan het einde bij het vierde nummer. Het nummer heet ”Vampire”. Hierin word nog even één keer goed hun muziek benadrukt die ze maken. Tot nu toe zijn de drums op het album erg duidelijk geweest en strak. Ze komen erg duidelijk naar voren in alle nummer en het vormt een goed geheel met de rest van de instrumenten. Wat het nummer luchtig maakt zijn de tussenstukken waarin we alleen het instrumentale horen. Doordat het wat luchtiger is, is het makkelijkere te verteren en kan het daardoor weer knallend door. Jammer genoeg komt nu deze EP tot een einde. Maar wees niet getreurd want Bruut komt eind 2019/begin 2020 aan met hun eerste langspeler!

Dat Bruut ver kan komen is één ding dat gezegd kan worden over hun. Hun muziek is niet op alle punten erg vernieuwend maar toch heeft het wel wat. De teksten zijn duidelijk en er is genoeg afwisseling tussen de nummers. De instrumentale tussenstukken zorgen ook voor extra luchtigheid in de nummers waardoor de muziek prima te verteren is. Ondanks ze alles met drie man doen klinkt het album goed. Hier en daar zijn er wel stukken waarin je toch echt een tweede gitaarlijn mist. Als er een tweede gitaarlijn was geweest was de muziek net iets voller geweest. De muziek is redelijk straight to the point wat overigens niks mis mee is. Ze laten zien dat niet alles super ingewikkeld hoeft te zijn om een heerlijk potje old school deathmetal te maken. Voor fans van bands als Death, Obituary, Massacre, Autopsy zit je bij Bruut met Blood Moon bij het juiste adres.