Carnifex – World War X

Bruut. Bruter. Bruutst. Carnifex. De Amerikaanse deathcore band bleek de afgelopen jaren alles te overtreffen als het om bruutheid gaat. De combinatie van de zware metal met de intens krachtige vocalen van Scott Lewis blijkt uiterst succesvol. Via Nuclear Blast komt het vijftal met alweer hun zevende langspeler. World War X klinkt alsof ze de thrash metal band Dr. Living Dead willen overtreffen. Zij hadden immers op hun debuutplaat ‘World War Nine’ staan.

Soms zie je in films een close-up van een monster of een hongerig dier waarbij de ogen zich zoekend oprichten om daarna vol toe te slaan, alles vernietigend. Wie dat beeld los laat op muziek, komt uit bij Carnifex. ‘All Roads Lead To Hell’, waarbij gitarist Angel Vivaldi wat noten komt toevoegen, zodat er een extra laag melodie te bekennen is, laat dat goed horen. Carnifex gaat tekeer als een beest, op een wijze waar de liefhebbers van de brutere genres in de metal van zullen smullen. Overigens is Angel Vivaldi niet de enigste gastmuzikant op World War X. Alissa White-Gluz komt in ‘No Light Shall Save Us’ meezingen.

De negen nummers op World War X duren samen maar vijfendertig. Wie de band niet kent, zal misschien vooraf stellen dat het wat aan de korte kant is. Echter, het is Carnifex. De luisteraar zal blij zijn dat deze, op een paar gitaarmomentjes zoals in ‘Brushed By Wings Of Demons’ na, dan eindelijk even echt adem kan halen. Het moordend hoge tempo, de overdosis aan energie en de algehele sfeer van bruutheid vergen veel, maar genereren vooral veel luisterplezier.

Wie zo bruut te werk gaat, snapt dat een wereldoorlog ook in iets meer dan een half uur opgelost kan zijn. Voor wie dat niet begrijpt, zet Carnifex als wapen in en alles wordt platgewalst.

Ralf W.