Celesterre – Earth

Het was 2020 toen de Haagse band Celesterre met Earth Pt.1 kwam. Die ep zou een voorbode gaan zijn op een door de aarde geïnspireerd werk. Uiteindelijk heeft dat uitgemond in een langspeler die Celesterre ook naar de inspiratiebron heeft genoemd, Earth, wat de tweede langspeler van deze band is.

Celesterre

De band is ontstaan in 2010 en vanuit die tijden geldt dat Wouter Klinkenberg, het brein van de band, en vocaliste Miriam nog steeds deel uit maken van de groep. Klinkenberg heeft inmiddels wel andere muzikanten om zich heen. In 2017 zag Celesterre met The Wild de eerste langspeler verschijnen.

Earth

Nu is er dus Earth. Deze langspeler kent de nodige overeenkomsten met de gelijknamige ep, maar verschillen zijn er ook. Heel simpel: het gaat nu om een langspeler. Earth telt elf tracks, waarvan de eerste vijf al door Celesterre op de voorgaande ep bekend gemaakt waren. De overige elementen der aarde zijn wel nieuw. In het totaal schotelt Celesterre de luisteraar een kleine vijftig minuten aan muziek voor.

Die muziek is heel gevarieerd, zonder dat het los zand is. Celesterre is exact zo’n band die hokjesdenkers tot waanzin drijft. Invloeden van heavy, progressieve en black metal lijken allen hand in hand te gaan met elkaar. Echter, beter is het nog om al die stijlen overboord te gooien, want Celesterre is geen band om te kader, ook niet qua invloeden.

Kracht van de stem

Dat Celesterre een breed publiek kan inpakken, komt vooral door de stem. De krachtige, cleane stem van Klinkenberg doet in ‘Forests’ groots aan. In combinatie met het gitaarspel kan het zomaar zijn dat liefhebbers van Pink Floyd hier ook gaan aanhaken, ondanks dat sommige drumpartijen behoorlijk indringend kunnen zijn voor hen. De vrouwelijke stem komt in het korte, sferische ‘Skies’ mooi tot haar recht. Daar doet het bijna mysterieus aan. Gezien de lengte van die track, lijkt het alsof Celesterre weinig met de lucht heeft. Andersom gezien, is dit ook een luchtig, zacht moment. Zeker als men beseft dat Celesterre in ‘Mountains’ er daarna vol gas en heavyness in gaat. ‘Fresh Waters’ laat horen dat de band ook strijdbaar over kan komen, alsof men op een heroïsche zegetocht is.

De aarde is rond en de cirkel van Celesterre rondom dit thema ook. Earth laat horen dat Celesterre de muziek op een heerlijk, breed georiënteerde manier voorschotelt. Daardoor weet de groep elementen uit de breedte van de muziek te blenden tot een eigen geheel wat Earth een eigen, unieke beleving geeft.

Celesterre - Earth

Tracklist Earth

1.Oceans 04:05