Children of Bodom – Hexed

Het was misschien een vreemde gewaarwording: vier jaar wachten. De fans van Children Of Bodom waren sinds de start van deze Finse band onder deze naam gewend dat de band om de twee à drie jaar met een nieuwe plaat kwam. Ditmaal duurde het net wat langer. Misschien komt dit doordat de nieuwe release van Children Of Bodom de eerste is met Daniel Freyberg als ritmisch gitarist. Echter, de nieuwe plaat is wel aanstaande. Hexed komt, net als zijn voorganger I Worship Chaos, uit via Nuclear Blast.

Hexed telt elf tracks, welke in de luxere versie van deze uitgave worden aangevuld met nog drie tracks. En wat bij Children Of Bodom geldt, is dat de band over het algemeen niet te betrappen is op te korte, afgeraffelde of veel te lange nummers. Dat geldt voor de nummers op Hexed ook. De titeltrack is met zijn net iets meer dan vijf minuten de enige song die de grens van die vijf minuten passeert. Dit zorgt ervoor dat ervoor dat Children Of Bodom zijn nummers pakkend inricht. Dat is een kwaliteit, die ervoor zorgt dat tracks als ‘This Road’, welke al als single was uitgebracht, en ‘Kick In A Spleen’, welke voor de meest furieuze kant van de band staat, nog lang in het hoofd blijven doorzingen. Dat is toch wel kenmerkend voor de muziek van deze Finnen.

De muziek van Children Of Bodom is ook uit duizenden te herkennen. De sound die Alexi Laiho en zijn kompanen wegzetten haalt nog steeds de elementen uit de death en power metal. Dat de rol van de toetsenist, die ook menig keer zelf mag soloren, afwisselend met de gitarist of samen, immer belangrijk is, blijkt ook weer op Hexed. ‘Platitudes And Barren Words’, waarin het tussenstuk de technische vaardigheden van band maar weer eens benadrukt, laat dat goed horen. Die intro had zonder de partijen van Janne Warman heel anders geklonken.

Children Of Bodom is een band waar men of van houdt of totaal niet. Dat is in het verleden al vaak genoeg gebleken. Wat ook al vaak genoeg is gebleken en wat door Hexed wederom wordt onderstreept, is dat Children Of Bodom wel altijd strakke metalplaten maakt waar weinig op aan valt te merken en waar de herkenbare sound er voor zorgt dat men weet wie er spelen. Louter complimenten voor Hexed.