Crystal Throne – Crystal Throne

Dat Frankrijk een rijke schat aan metalband herbergt, is hier al vaker uitgelicht. Dat zorgt er ook voor dat nieuwe bands blijven komen. In dat kader kan Crystal Throne ook geschaard worden. Deze band heeft middels een naar zichzelf genoemde plaat in eigen beheer enige tijd terug hun debuutplaat uitgebracht.

Crystal Throne

De band komt uit het Noord-Franse Metz en telt vier leden. Zij hebben al de nodige ervaring in andere bands opgedaan, waardoor onder aanvoering van gitarist Max Waynn en zanger Terry DeFire al snel aan het eerste album is begonnen. Die plaat moet de kickstart zijn die elke metalband graag zou willen.

De debuutplaat

De eerste langspeler, en tevens ook eerste echte release van deze band, telt negen tracks. Die leveren een kleine vijftig minuten aan gepassioneerde metal op. Opener ‘Faith & Triump’ is de kortste van de schijf, maar geldt tevens ook alleen als instrumentale intro. Afsluiter ‘Crystal Warrior’ is met ruim acht minuten de langste track van de schijf. Tevens kan gezegd worden dat dit het magnum opus van de plaat is. Crystal Throne laat hier horen de metalhead in de breedte in te kunnen pakken. Via een sterk staaltje songwriting komt de luisteraar in aanraking met verfijnde solo’s, Iron Maiden-semi-ballad-achtige passages en pakkende, catchy vocalen. Daarbij blijven de sferen van de metal meer dan overeind.

Invloed

Wat dat betreft, geldt ook dat deze Franse band de bands die het genre groot hebben gemaakt in hun sound lijkt te eren. Invloeden van Iron Maiden, Judas Priest en Queensrÿche lijken in tracks als ‘Rise To Glory’, ‘Shades Of Existance’ en ‘Valkyrie Ride’ naar boven te komen drijven. Tel daarbij op dat bijvoorbeeld in die laatste track Sonia Anubis, momenteel van Crypta en voorheen o.a. van Burning Witches, een vlammende solo komt spelen en men snapt dat Crystal Throne de zaken goed voor elkaar heeft.

Of een band gaat doorbreken is altijd maar de vraag, maar in het geval van Crystal Throne zal het niet aan de debuutplaat liggen. Iedereen die maar iets met heavy metal, opzwepende ritmes en strak gitaarspel heeft, zal veel plezier beleven aan deze plaat.

Chrystal Throne - Chrystal Throne

Crystal Throne online

Instragam