Cucurbitophobia – Nexus Insidias

Nog geen jaar geleden verscheen hier de review voor Dies Ferialis: Awakening The Lemures. Die plaat liet horen dat Rob Benny met zijn Cucurbitophobia meer in zijn mars had dan alleen bang zijn voor pompoenen. Enige tijd terug had hij echter de opvolger van die release al daar. Via Dreams Of An Insomniac Publishing komt Cucurbitophobia met Nexus Insidias.

Cucurbitophobia

Als men denkt dat het hier om een band gaat, heeft men het mis. Cucurbitophobia is Rob Benny en Rob Benny is Cucurbitophobia. Hij is en doet alles wat met Cucurbitophobia te maken heeft. In dat opzicht heeft hij ook naar niemand te kijken bij het schrijven en opnemen van zijn muziek.

Nexus Insidias

Rob Benny heeft voor deze nieuwe plaat een viertal tracks opgenomen. Samen zijn die goed voor een ruime dertig minuten aan muziek. Meer dan de helft van die tijd gaat naar de openingstrack, ‘Nexus Insidias’. In meer dan zeventien minuten laat hij horen dat strakke gitaren, sferische bellen en angstaanjagende percussie een filmische uitwerking hebben. Daar ligt ook de kracht van zijn instrumentale muziek. Tijdens de gitaarsolo hangt men ergens tussen een heftige horrorfilm en Super Mario, in positieve zin. ‘Nexus Insidias’ leest zich als een film.

De overige drie tracks zijn een stuk korter. ‘The Reckoning’ is vooral donker. Het is bijna een hoorspel van ruim zes minuten, waarbij men het gevoel heeft dat het gevaar steeds dichterbij komt. Zijn pianospel komt dan ook weer om de hoek kijken. ‘The Coven’ sluit ook meer aan bij de filmisch ambient. De subtiele toevoegingen van geluid en de veranderende sferen maken dat de luisteraar geprikkeld blijft luisteren. Afsluiter ‘The Faint Reflection’ is een twee minuten durend slotepos waar Cucurbitophobia de luisteraar met kippenvel achterlaat.

Nexus Insidias is als een film zonder beeld waarbij de ster Cucurbitophobia zelf is. Dit werk van Rob Benny werkt perfect om in de sferen van de horror en andere angstaanjagende zaken te komen. Kortom, een knap nieuw staaltje.

Cucurbitophobia - Nexus Insidias

Tracklist Nexus Insidias

1. Nexus Insidias