Cyhra – The Vertigo Trigger

De uit Zweden afkomstige band Cyhra is ‘Ready To Rumble’. Dat bleek afgelopen jaar al met het uitbrengen van die single, welke nu ook als opener van de nieuwe langspeler geldt. Die nieuwe langspeler van Cyhra is genaamd The Vertigo Trigger. Dat album verschijnt, net als zijn voorganger, via Nuclear Blast.

Cyhra

Dat Cyhra bulkt van de ervaring moge duidelijk zijn. Vocalist Jake E. kan gekend worden van zijn tijd in Amaranthe, terwijl ex-In Flames-gitarist Jesper Strömblad ook nog eens kan herkend worden in The Halo Effect. De overige leden brengen ook allen de nodige ervaring mee, maar toch is er een nieuw lid verwelkomd. Ex-The Crown-gitarist Marcus Sunesson geldt sinds enkele jaren als de derde gitarist in deze formatie. Dat heeft misschien ook te maken met het feit dat Strömblad ook de baspartijen voor zijn rekening neemt.

The Vertigo Trigger

‘Ready To Rumble’ trok de spotlight alweer machtig richting Cyhra. Die track wordt op de plaat gevolgd door nog tien nummers. Er is geen van die elf nummers die over de vijf minuten gaat, terwijl er ook geen onder de drie minuten blijft. Wat dat betreft geen verrassingen dus op deze derde langspeler van deze Zweden. Overigens is dat detail of de speelduur van de songs ook een overeenkomst met voorganger No Halos In Hell.

Cyhra gaat op The Vertigo Trigger direct vurig van start. ‘Ready To Rumble’ en ‘Lets Have My Story Told’ zullen goed in de smaak vallen bij liefhebbers van onder andere In Flames. Het melodieuze is dan ook een belangrijke troef. Daarna weet Cyhra het welbekende pad meer en meer te verlaten. ‘Live A Little’ lijkt alsof een metalband het werk van The Script speelt. Dat betekent dus een pakkende song die toch een beetje een rauw randje krijgt. ‘1.000.000 Fahrenheit’ onderstreept dat de toetsen ook een belangrijke rol spelen, waardoor, ondanks de stevige gitaarriff, het geheel best toegankelijk is. ‘Life Is A Hurricane’ lijkt qua zanglijnen ook te putten uit de top-40 muziek.

The Vertigo Trigger is een plaat die vurig startte, maar op veel fronten toch net wat veiliger in de oren ligt dan Cyhra misschien wel in de mars heeft. Wie van de toegankelijke kant van het oeuvre van In Flames houdt, zit bij deze goed verzorgde plaat echter wel goed.

Cyhra - The Vertigo Trigger

Tracklist The Vertigo Trigger

01. Ready To Rumble