Despised Icon – Purgatory

De Canadese band Despised Icon kan worden gezien als een veelkoppige, brute brigade. De band telt zes leden. Opvallend feit daarbij is dat de groep twee vocalisten. Toch werkt het bij dit gezelschap. De band, welke bij Nuclear Blast onder contract staat, komt nu met Purgatory.

Misschien is de entree wat misleidend. ‘Dernier Souffle’ lijkt de intro te zijn bij een rustgevende, proggy band. Of niet. Despised Icon laat vanaf ‘Purgatory’ horen dat het toch alleen maar om brute, moderne metal bij deze groep gaat. De invloeden van de death metal en deathcore liggen er dik bovenop, terwijl het ook de moderne variant van Slipknot zou kunnen zijn. ‘Light Speed’, waarin het Franse accent ook nog een mooie toevoeging is, laat dat goed horen. Daar is het alsof Slipknot en Chelsea Grin samen zijn gevoegd tot één veelkoppige band. Het überstrakke drumwerk is een mooi visitekaartje. ‘Slow Burning’ laat horen dat pig spuealing ook nog ingepast kan worden.

Despised Icon is een regelrechte wervelwind. In zesendertig minuten knalt deze Canadese band er elf nummers door. Wetende dat opening ‘Dernier Souffle’ nog een kleine twee minuten aan rust heeft opgeleverd, blijven er nog steeds meer dan vierendertig minuten aan energieke bombast over. Af en toe lijkt het erop dat Despised Icon de windt even wilt laten gaan liggen, maar dat betreft in ‘Snake In The Grass’ en ‘Moving On’ maar secondes. Het is dus echt op een zeer intense manier volle kracht vooruit.

Wie alle facetten van de moderne, extreme metal samen wilt horen, zit bij Despised Icon goed. Deze zes heren schotelen de metalhead met Purgatory een langspeler voor die zeer intens is voor de nekspieren. Brute shit.