Duality – Elements EP

Frankrijk heeft een tal van interessante metalbands die graag de spotlight naar zich toetrekken. Wie het land een beetje kent, weet dat die concurrentie moordend groot is. Duality is een band die zich gestaag steeds meer in de kijker speelt. De volgende stap moet volgen via de EP Elements.

Duality bracht zijn eerste release in 2016 uit. Dat was de langspeler 140 Waves. Daarop volgde in 2017 de EP Archeology. Daarop liet de groep goed horen binnen een thema te kunnen denken. Hun progressieve metal werd daarna vooral online vormgegeven middels aantrekkelijke video’s. Deze nieuwe schijf, welke in eigen beheer uitkomt, zal voor de volgers niet louter nieuwe muziek presenteren.

‘In The Sun’, ‘Ship’, ‘Fluffy Cloud’ en ‘Buried’ waren al een geruime tijd online te beluisteren. De videoclips toonden niet alleen dat Duality het visuele aspect goed verzorgt, de muziek staat ook als een huis. De combinatie van Textures en Periphery met daarbij een flinke dosis aan interessante ritmes en melodieën is een troef die Duality met trots kan tonen.

Dat betekent dat ‘Solace’ de enige track was die niet online stond. Tot voor kort. Inmiddels is ook dat nummer online gezet, ter promotie van Elements EP. Is dat erg? Nee. De bundeling van deze vijf tracks, welke samen voor een kleine vijfentwintig minuten aan muziek zorgt, is juist een mooie aanvulling op wat Duality te bieden heeft. Op plaat nummers horen, is toch nog intenser dan via een video. Dan valt op hoe sterk bijvoorbeeld ‘Ship’ is. Het complete spectrum van de progressieve metal lijkt benut te worden. Van breekbare stukken en cleane vocalen tot aan harde, opzwepende ritmes en ruige vocalen.

De EP Elements is wederom een uiterst mooi visitekaartje voor deze Franse band. De progressieve metal wordt in de lijn van de genoemde band op hoog niveau voort gezet. Duality bewijst dat ze de spotlight meer dan verdient.