Emmure – Hindsight

De Amerikaanse metalband Emmure is het geesteskindje van Frankie Palmeri. Onder zijn leiding is Emmure uitgegroeid tot een band waar men van houdt of totaal niet. Hun moderne insteek herbergt invloeden van de metalcore en de nu-metal. Waar voor Look At Yourself uit 2017 al de nodige wisselingen plaats hebben gevonden, is er inmiddels ook een nieuwe bassist in de gelederen.

In deze samenstelling heeft Emmure gewerkt aan een nieuwe schijf. Die heet Hindsight en komt uit via Sharptone Records. Door de coronaperikelen die de wereld bezig houden, verschijnt de schijf eerst digitaal terwijl de fysieke versie pas een paar weken later het licht zal zien.

Deze nieuwe schijf telt in het totaal dertien tracks. De opvallende kijker ziet alleen dat de laatste song nummer veertien draagt en niet dertien. In die tracks laat Emmure de invloed van Korn, Hed(PE), Static-X en Slipknot duidelijk horen. Daarbij geldt dat ook de metalcore zijn sporen nalaat in de sound. Opener ‘(F)inally (U)nderstanding (N)othing’ doet bij vlagen denken aan Static-X gecombineerd met metalcore, terwijl ‘Thunder Mouth’ juist de banden met Korn aanhaalt.

Muzikaal kan er ook gesteld worden dat Emmure de ruimtes pakt die deze ziet. ‘203’ lijkt misschien op een trippy tussenstuk, maar is tegelijk ook een sferische song die de luisteraar wat rust geeft. Emmure weet namelijk in het grootste gedeelte van de tracks vooral met keiharde groove en zeer intense breakdown de luisteraar heen en weer te schudden.

Emmure is Emmure en blijdt Emmure. Dat is wat Hindsight meer dan duidelijk maakt. Deze band gooit er de beuk in en deinst er niet voor terug om een verrassende wending in de muziek te verwelkomen. Dit is het ultieme out of the box denken en doen.

Tracklist Hindsight

01. (F)inally (U)nderstanding (N)othing
02. Trash Folder