Endseeker – Mount Carcass

De Duitse stad  Hamburg had jarenlang de trots van een voetbalvereniging die nooit uit de hoogte competitie gedegradeerd was. Toch gebeurde dat. Wat men misschien niet direct ermee associeert, is dat er in die regio iets anders in opkomst was wat de aandacht trok. Waarom achter een bal aan rennen als men Endseeker heeft? Deze death metal band heeft in een korte tijd veel naam gemaakt. En die tijd is ook de periode dat het met HSV minder ging. Onlangs kwam Endseeker met Mount Carcass.

Endseeker

In 2014 is de band opgericht, om via enkele kleine releases in 2017 bij hun eerste langspeler uit te komen. Flesh Hammer Prophecy zorgde ervoor dat Endseeker zich in de kijker van Metal Blade Records speelde. Net als hun tweede langspeler, The Harvest uit 2019, komt Mount Carcass dan ook via Metal Blade op de wereld.

Mount Carcass

Deze derde langspeler van het Hamburgse vijftal telt in het totaal negen tracks. Acht daarvan zijn van eigen hand. De afsluiter van de plaat is een cover. De kortste track duurt net iets meer dan drie minuten, terwijl de langste vier minuten en veertig seconde van de luisteraar vraagt. Samen resulteren deze negen tracks in iets meer dan vijfendertig minuten aan death metal.

Endseeker laat horen dat men niet van de te gepolijste death metal is. Dat is maar goed ook, want de vocalen van zanger Lenny zijn lekker rauw en verdienen een scheurende basis. ‘Moribund’ onderstreept dat bijvoorbeeld. De flink pompende ritmes met strakke riffs wordt met de nodige energie op de luisteraar afgevoerd. Live zou dit ongetwijfeld een kolkende mensenmassa voor het podium genereren. ‘Frantic Redemption’ is daar ook een goed voorbeeld van.

John Carpenter

Het enigste nummer op Mount Carcass dat niet van de hand van de heren van Endseeker is, is ‘Escape From New York’. Dit is tevens ook de enige track waarin niet gezongen wordt. De track is afkomstig van John Carpenter’s ‘Escape From New York’. Die science-fiction film legt zo de basis voor een mooie afsluiter van de plaat. Verrassend, maar wel pakkend. Toch moet wel gesteld worden dat zo’n nummer leuk is, maar dat tracks als ‘Unholy Rites’, ‘Bloodline’ en ‘Cult’ de death metal fanaat echt warm maken.

Endseeker laat met hun derde langspeler horen waarom de pijlen in Hamburg niet meer op het voetbal gericht zijn. Waar de beroemde club juist aan podium heeft ingeboet, laat Endseeker met Mount Carcass  horen dat hun podium alleen maar groter zal worden.

Endseeker - Mount Carcass

Tracklist Mount Carcass

1. Unholy Rites 4:07