Enigma Experience – Question Mark

Het was 2005. De eerste plaat van Truckfighters, Gravity X, opende met het machtige ‘Desert Cruiser’. Een zeer lange track als opening van een album, maar wel één die voor altijd in het geheugen gegrift zou staan. Nu Enigma Experience met de eerste langspeler komt, vijftien jaar na Gravity X, zijn er parallellen te vinden. Enigma Experience ziet Question Mark verschijnen via Fuzzorama Records.

Enigma Experience

Mensen die nu denken waarom het verband wordt gelegd tussen Enigma Experience en het machtige Truckfighters, moeten weten dat de gitarist in beide gevallen dezelfde is. Niklas ‘Mr.Dango’ Källgren is namelijk ook hier van de partij. Zijn kompanen hebben daarbij ook al Johansson, die de drummer is, kan gekend worden van zijn periode bij Truckfighters, maar ook van Witchcraft.

Question Mark

Zoals gezegd opent Question Mark met het meer dan tien minuten durende ‘Realityline’. Het visitekaartje wordt hier direct afgegeven. Rustig startend en rustig eindigend is het pad zeer mooi ingericht. De luisteraar wordt opgezogen in een sfeer waarin Soundgarden over lijkt te gaan in Tool, met daarbij een vleugje Truckfighters. De gitaarsound blijft toch onlosmakend verbonden met die band.

De acht tracks op Question Mark gaan vervolgens door met ‘Lonewolf’. Die track was ook al als single te horen. Wie die opening heeft gehoord, zal gelijk denken: ‘Primus!’. Hell yeah. Die band mag niet vergeten worden. Het frivole van dat Amerikaanse trio van Les Claypool weet de luisteraar te prikkelen, waarna de heavy rock de zaken overneemt. De vocalen van Maurice Adams blijven sterk doen denken aan wijlen Chris Cornell. Dat het frivole in de melodie later in het nummer nog sterk terugkomt, is een geniale zet.

Rust, rock en retevet

Enigma Experience laat op Question Mark  horen dat de som van de ‘r-woorden’ gemaakt kan worden. Rust plus rock geeft retevet. Voor iedereen die dat probeert te vertalen: retevet staat voor ‘heel erg vet’, en dan vet in de zin van gaaf. Enigma Experience kan op een rustgevende manier als Tool door het landschap van goed geplaatste noten dartelen, zoals in ‘Mighty Mind’. Daar tegenover staat dat men ook bruut kan rocken. ‘Corruption’ is daar een puik voorbeeld van. Het terugtrekken van de gitaar na ene heftige opening is een gewaagde, maar zeker ook een geniale zet.

Doordat Enigma Experience geen moment tijdens de acht tracks gaat vervelen, veel variatie in de muziek brengt en toch herkenbaar blijft, kan worden gesteld dat deze debuutplaat erg vet is. Enigma Experience heeft met Question Mark een intense, bruisende rockplaat gemaakt die hoog in de jaarlijstjes kan gaan eindigen. Dit is de rock bespelen op een ongekend hoogstaande wijze.

Enigma Experience - Question Mark

Tracklist Question Mark

Realityline (10:55)