Enslaved – Utgard

Als een band uit Noorwegen wel heeft bewezen dat deze zich keer op keer opnieuw kan uitvinden, is dat Enslaved wel. Het gezelschap draait al sinds begin jaren ’90 mee in de wereld van de heavy muziek, maar kan heden ten dagen muzikaal niet meer vergeleken worden met waar zij toen voor stonden. De heren hebben nu een nieuw hoofdstuk in petto. Dat nieuwe hoofdstuk van Enslaved heet Utgard en verschijnt via Nuclear Blast.

Enslaved

Met Grutle Kjellson en Ivar Bjørnson als oerleden startte Enslaved in het begin van de jaren ’90 als exponent van de extreme scène van Noorwegen. Inmiddels is de band een veel progressievere kant op gegaan. De albums In Times en E laten horen dat Enslaved zichzelf heeft geëvolueerd tot een groep die metal in de breedte gebruikt voor hun sound.

Utgard

Deze nieuwe langspeler van Enslaved is hun vijftiende. Deze volgt drie jaar na het zeer lovend ontvangen E. Op Utgard verwelkomt Enslaved ook een nieuwe drummer. Deze heeft de taak om Cato Bekkevold op te volgen. Die zat toch vijftien jaar in de groep. Utgard telt acht tracks en duurt in het totaal zo’n veertig minuten.

‘Fires In The Dark’ start op een wijze die misschien een beetje verrast. Echter, is het nog verrassen bij Enslaved? Deze groep schuwt het experiment niet. Eerst zwaar, koraal gezang, dan akoestische gitaar en vervolgens diezelfde stemmen onderbouwd met meer bombast. De eerste melodieuze gitaartonen wijzen op de progressieve rock, terwijl de stem daarna toch ook de banden met de black metal stevig aanhaalt. Er gebeurt zoveel in die eerste minuten op Utgard dat men halverwege die eerste track nog niet kan zeggen waar Enslaved staat. Wat bij veel bands aangetekend zou worden als manco, is dat bij deze Noren een kracht.

Opzwepend en grotesk

‘Jettegryta’ start daarna direct bombastisch. De snelle drums in deze track zullen de fans van weleer goed doen. Hier is het op veel momenten gewoon de haren los en lekker laten zweren. De cleane vocalen blijken dan ook prima bij deze basis te passen. Dat geeft naast het opzwepende karakter ook iets grotesks aan de sound. De accenten in de drums onderstrepen hoe verfijnd de mix van de sound is. Ook dat heeft Enslaved zeer goed voor elkaar.

‘Sequence’ laat horen dat Enslaved ook de hardrock en heavy metal invloed niet schuwt. ‘Urjotun’ lijkt zelfs openlijk te flirten met de postpunk uit jaren ’80, waarbij ook de ritmiek van Kraftwerk zelfs als mogelijke bron van inspiratie te benoemen is. In dat kader herbergt ‘Flight Of Thought And Memory’, wat ruimschoots de langste track op deze schijf is met meer dan zes minute, meer elementen die de banden met de oudere vormen van Enslaved aanhalen.

Enslaved is geen band die twee platen maakt die hetzelfde zijn. Zo zal de band nooit worden. Daarom is het elke keer afwachten hoe het uitpakt. Toch blijkt Enslaved keer op keer in staat de critici de mond te snoeren en de muziekliefhebber te presenteren op een geniale plaat. Utgard is simpelweg wederom een nieuw meesterwerk van Enslaved.

Enslaved - Utgard

Tracklist Utgard

1. Fires In The Dark