Everfrost – Winterider

Het oog wilt ook wat en dat heeft de Finse metalband Everfrost goed begrepen. Hun nieuwste release bevat in de inlay een heus stripboek. Per nummer wordt daar het verhaal van de plaat verteld. Dat alleen al verdient complimenten. Toch draait het uiteindelijk om de muziek. Via Rockshots Records is Winterider uitgekomen.

De nummers op Winterider vertellen het verhaal va vijf jongeren die de Finse stad zijn ontvlucht. Het gehele avontuur zal hier niet beschreven worden, omdat daarvoor de release zelf onder ogen genomen moet worden. Muzikaal weet Everfrost het verhaal goed in te pakken. De powermetal van deze Finnen opent lekker pakkend met de titeltrack van de plaat. Daarna komt het opzwepende ‘Juhannus In January’. Daarin lijkt zelfs Queen van invloed op deze vijf heren.

In het totaal staan er tien tracks op Winterider. Daarvan is afsluiter ‘A Whisper In A Frozen Tale’ misschien wel de meest alles omvattende track. Daarin komt de symfonische kant van Everfrost sterk naar voren, passeren alle gedaantes qua stijlen van de groep – van melodieus en rustig tot aan vol kracht en opzwepend – en onderstreept Everfrost in dit minuten lange epos dat hun schrijverskunsten ver bovengemiddeld zijn. De band weet namelijk in deze lange track de aandacht goed vast te houden van de luisteraar.

Finland heeft veel ervaring met winterse kou en metal. Die twee worden bij Everfrost mooi gecombineerd. Muzikaal staat het geheel als een huis en als dan de release ook nog eens opgesierd wordt met een prachtige strip, kan er gesproken worden van een geslaagde release.