Firespawn – Abominate

De band Firespawn heeft zijn oorsprong nog niet zo ver terug gevonden. Nadat de band kort Fireborn heette, is de naam Firespawn leidend geworden. In 2015 volgde de eerste langspeler, om in 2017 er nog één uit te brengen. Daar zat twee jaar tussen. Inmiddels is men twee jaar verder en komen L.G. Petrov en zijn mannen met een nieuwe langspeler. Via Century Media komt Firespawn met Abominate.

Voor wie het nog niet door heeft, dit is dus ook een band L.G. Petrov. Juist, hij van Entombed, en Entombed A.D., en nog vele andere bands. En naast hem zitten er alleen maar door de wol geverfde artiesten in. Denk aan gitarist Viktor Brandt, die zowel met Entombed naam heeft gemaakt als met Dimmu Borgir en Satyricon op het podium stond. Dat deze heren muziek kunnen maken, wist men al. Zowel Shadow Realm als The Reprobate lieten dat al horen. Op deze plaat daarom ook niks onder de horizon. Firespawn dendert over alles en iedereen heen met hun zware death metal. Daarbij doet de death metal klassiek aan, maar toont de band ook dat ze moderne invloeden niet schuwen. In ‘The Gallows End’ en ‘Abominate’, waarin Firespawn ook nog laat horen dat death metal niet altijd van een hoog tempo hoeft te zijn om pakkend te zijn, zijn er momenten die ook aan Gojira doen denken.

Op Abominate staan in het totaal elf tracks. Geen van de tracks duurt extreem lang, wat er voor zorgt dat na ruim veertig minuten de plaat ten einde is. ‘Cold Void’ is met iets meer dan een minuut de kortste van de schijf. Dit betreft dan ook een akoestisch intermezzo om de mensheid even op adem te laten komen zo halverwege de schijf. Afsluiter ‘Black Wings Of The Apocalypse’ haalt de grens van de drie minuten ook niet. Hier betreft het echter wel een volwaardig nummer. Alle registers gaan nog eenmaal open. Dat betekent dat het puur headbangplezier betreft hier.

Ja, dat de mannen van Firespawn muziek konden maken, was al lang en breed bekend. Ondanks dat men toch ook weer twee jaar ouder is ten opzichte van de vorige schijf, is er muzikaal niets op af te dingen. Abominate is een bruisende death metal plaat zoals een death metal plaat behoort te zijn.