Fleshgod Apocalypse – Veleno

Sinds het uitbrengen van King in 2016 heeft het gerommeld in de Italiaanse symfonische death metal band Fleshgod Apocalypse. Enkele wisselingen zorgden ervoor dat er andere keuzes gemaakt moesten worden. Daardoor is Francesco Paoli nu op vele fronten echt het boegbeeld van deze band. Toch weerhield het de groep niet ervan om te werken aan een nieuwe plaat. Via Nuclear Blast komt Fleshgod Apocalypse met Veleno.

Deze nieuwe plaat, die ruim vijftig minuten duurt, telt elf tracks. Opener ‘Fury’ laat direct horen dat de wisselingen in de band geen invloed hebben op de sound. De symfonische death metal staat wederom bombastisch op de schijf. Vol kracht gaat Fleshgod Apocalypse de strijd aan met de critici. Geen langdradige intro, maar gelijk knallen. Dat is de toon die gezet wordt. Dat wilt zeker niet zeggen dat de toetsen helemaal naar de achtergrond zijn geplaatst. In ‘The Praying Mantis Strategy’ en ‘Monnalisa’, waarvoor de eerstgenoemde een mooie intro is op de tweede, komt dat element, afgewisseld met sterke metal, goed naar voren. Ook de gastbijdrage van Veronica Bordacchini komen hier weer mooi naar voren. Daarbij geldt dat de outro van deze track zelfs mensen van buiten de symfonische hoek naar de band zal trekken.

De langste track van Veleno wordt gevonden in ‘Embrace The Oblivion’. Dat nummer is kenmerkend voor Fleshgod Apocalypse. Net als op zijn voorganger staat op Veleno ook een nummer dat alles van Fleshgod Apocalypse samenvat. Dat is dus deze track. De puik vormgegeven opbouw draagt het nummer, en daarbij dus ook de band, tot grote hoogtes. De groteske staaltjes metal zullen voor kippenvel zorgen bij hen die dit genre een warm hart toedragen. De kleine flirt met de industrial wordt ook nog subtiel aangehaald, terwijl de leadpartijen op de gitaar de strakke ritmes van schwung voorzien. Tel daarbij op dat de meerdere stemmen een prettige afwisseling geven en men snapt waarom deze track de sound van deze Italianen goed samenvat.

Fleshgod Apocalypse laat met Veleno horen de rommelige periode in de line-up ijzersterk te boven zijn gekomen. Dat is klasse. Op deze manier laat de band horen nog steeds een hoogstaande band in het genre te zijn. Veleno boeit aan alle kanten.