For I Am King – Crown

Een pareltje wordt vaak toegedicht aan een band die opkomend is. Eigenlijk moet de mensheid, zeker in Nederland, zich schamen als men For I Am King nog steeds zo ziet. Deze band heeft immers al zo stevig aan de weg getimmerd dat zij een prachtig pad voor zichzelf gecreëerd heeft. Nu komt For I Am King eindelijk met de nieuwe langspeler, Crown.

For I Am King

Het verhaal van For I Am King begon in 2013, wat betekent dat de band dit jaar een jubileum te vieren heeft. Daemons, uit 2016, en het twee jaar later uitgekomen I zorgden ervoor dat deze Nederlandse band met de energieke brulboei Alma Alizadeh flink haar naam vestigde. Juist toen kwam een periode die voor elke band zwaar is geweest.

De periode waarin Covid-19 de aandacht wereldwijd naar zich toe trok, heeft For I Am King ook de tijd gegeven om nieuw materiaal uit te werken. Met inmiddels een nieuwe drummer in de gelederen heeft For I Am King niet alleen de tracks voor Crown weten op te nemen; de groep scoorde ook veel lovende woorden met ‘Running Up That Hill’, een cover van de klassieker van Kate Bush.

Crown

En nu is er dus Crown, die langverwachte derde langspeler van For I Am King. De vijf jaar wachten brengt de metalhead een negental nummers. Die tracks hebben allen een titel welke bestaat uit slechts een woord. Dat is krachtig, iets wat eigenlijk als mooie metafoor geldt voor wat For I Am King doet. Crown is namelijk een plaat geworden om echt even goed voor te gaan zitten.

Na wat frivole klanken in de intro van ‘Avarice’ gooit de band al snel alle registers open. Ergens waar de metalcore, progressieve en death metal elkaar kunnen treffen, staat For I Am King te stralen. De breaks in de muziek zorgen voor zowel mooie opgebouwde spanning als pure energie.

Singles vol vuur

De al de wereld ingebracht singles beloofden al veel goeds. ‘Liars’, ‘Disciples’ en ‘Trojans’ zorgden al dat For I Am King de spotlight met speels gemakt naar zich toe kreeg in de aanloop naar Crown. Dat zit hem niet alleen de retestrakke, goed in elkaar gestoken muziek en ook niet alleen in de woede van frontvrouw Alma Alizadeh. Het zit hem namelijk ook in de puike productie waarmee het negental tracks zich aan de mensheid presenteert. De balans tussen bombast, kracht en melodie is in een haarscherpe mix goed gevonden. Dus ook de mensen achter de knoppen verdienen alle lof.

Het jaar moet wel heel mooi worden, wilt deze plaat aan het eind van het jaar niet hoog in de lijstjes staan. Wie er bij het luisteren van Crown helemaal geen beweging bij zichzelf inkrijgt, moet eens goed te raden gaan of men nog een hartslag heeft. Elke andere levende ziel zal bij Crown volledig losgaan op wat For I Am King hier de wereld in blaast. Wie zijn of haar kamer kapot mosht, moet er wel rekening mee houden dat de band daar niet aansprakelijk voor gesteld kan worden.

Tracklist Crown

1 Avarice 5:11
2 Liars 3:22