Fractal Universe – The Impassable Horizon

Is er een middelweg tussen Obscura, Gojira en Dream Theater? In het verleden is gebleken dat de Franse band Fractal Universe daar een antwoord op had. Inmiddels is die band flink gegroeid en zag men Rhizomes Of Insanity uitkomen via Metal Blade. Via die platenmaatschappij ziet Fractal Universe nu ook The Impassable Horizon verschijnen, wat hun derde langspeler is.

Fractal Universe

Het verhaal van Fractal Universe startte in 2013. Twee jaar na de oprichting zag de band de eerste ep uitkomen. Boundaries Of Reality kreeg destijds op deze site een lovende review, welke door de vernieuwingen helaas verloren is gegaan. Gelukkig voor de ondergetekende is die ep en de daarop volgende langspeler Engram Of Decline nog steeds in de verzameling. Fractal Universe heeft echter door de jaren heen veel naam gemaakt.

The Impassable Horizon

De nieuwe plaat van Fractal Universe telt elf tracks. De laatste track daarvan is er een die de fans al zullen kennen. ‘Flashes Of Potentialities’ is namelijk ook te vinden op Rhizomes Of Insanity. Echter wordt The Impassable Horizon afgesloten met de akoestische versie van die track. Fractal Universe laat daar horen meer te kunnen dan het bombast van de metal, zonder dat de essentie van het nummer verloren gaat.

De vergelijking met Gojira zal ook met deze plaat in leven worden gehouden. ‘Falls Of The Earth’ is een track die haast naadloos lijkt aan te sluiten bij Gojira’s From Mars To Sirius. Opener ‘Autopoiesis’ en het daarop volgende ‘A Clockwork Expectation’ laten dat ook horen, maar herbergen ook hints naar Obscura en Dream Theater. Die laatste komt ook door de cleane momenten naar boven drijven. Overigens laat ‘A Clockwork Expectation’, net als onder andere ‘Withering Snowdrops’, ook horen dat de saxofoon met gemak in de metal geïmplementeerd kan worden. Zanger/gitarist Vince Wilquin neemt op deze manier een zeer bijzondere, sterke rol in de muziek in.

Meer dan metal

Dat Fractal Universe meer in haar mars heeft dan metal alleen, wordt niet alleen met het akoestische ‘Flashes Of Potentialities’ bewezen. Het begin van ‘Black Sails Of Melancholia’ hangt ergens tussen Pink Floyd en Dream Theater, terwijl daarna de aan Gojira-verwante metal het wel overneemt. Dit soort momenten, want er zijn er meer van op deze plaat, zorgen ervoor dat Fractal Universe zich ver boven het maaiveld uitsteekt.

Als er een band getipt moet worden als verrassing van het jaar, zou dat zomaar eens Fractal Universe kunnen zijn. Deze plaat laat wederom horen waarom zij een van de meest complete hedendaagse progressieve metalbands zijn. The Impassable Universe zal de ster van Fractal Universe alleen maar meer doen stijgen.

Fractal Universe - The Impassable Horizon

Tracklist The Impassable Horizon

1. Autopoiesis 4:01