Griffon – De Republica

Leestijd: 3 minuten

Wie naar de albumcover kijkt, ziet waar het over gaat. De fameuze Notre Dame prijkt artistiek boven een mensenmenigte uit, terwijl het oplettende oog de barricades niet zal missen. Waar het dan over gaat? De Franse republiek natuurlijk. Misschien dat de nieuwe plaat van Griffon dan ook niet voor niks De Republica heet. Dat album komt uit via Les Acteurs De L’Ombre Productions, een label dat zich de laatste jaren heeft geprofileerd als kwaliteitslabel voor met name de Franse black metal.

Griffon

Het was ruim tien jaar geleden dat Griffon het licht zag. Vocalist Aharon kan men ook kennen van A/Oratos, waarmee hij enkele weken terug Ecclesia Gnostica uit heeft gebracht. Gitarist Sinaï heeft ook een verleden in Moonreich, terwijl hij live bijvoorbeeld ook Pensées Noctrunes ondersteund. Drummer Kryos is inderdaad dezelfde als in Hats Barn en Azziard, terwijl die ook nog een verleden in Moonreich heeft. Eigenlijk is daarmee gitarist Antoine de enige zonder noemenswaardige ervaring in de andere bands in deze line-up. Dat is overigens ook degene die er het kortst bij is, sinds 2018.

Griffon heeft na het uitbrengen van een EP in 2014 in 2016 de debuutplaat uitgebracht. Daarop volgde een mooie split-EP met Darkenhöld, Atra Musica. In 2020 heeft Griffon ook nog een langspeler uitgebracht met een onleesbare titel. Daar heeft men nu dus wel van geleerd, gezien de derde langspeler nu dus De Republica heet.

De Republica

De nieuwe langspeler telt zes tracks. Die nummers zorgen ervoor dat De Republica een speelduur bijna zevenendertig minuten heeft, waarmee het iets korter is dan de vorige plaat van Griffon. ‘L’Homme Du Tarn’, waarmee het album opent, is de langste track. Die song duurt bijna acht minuten, maar dat komt mede doordat de intro hier geïntegreerd is. In deze donkere hommage aan Jean Jaurès, een socialist van weleer, zet Griffon wel gelijk de toon. De black metal is scherp, vurig in de drums, maar weet ook bijna geheel te verdwijnen als de gitaar alleen het toneel pakt. Die durft dan ook enkele noten te pakken, zonder te veel te willen spelen. ‘La Loi De La Nation’ laat die combinatie ook goed horen.

Griffon weet de klassieke insteek op de black metal dan ook hier en daar breder te trekken naar de invloeden van de post-black metal. Daardoor lijkt het alsof Der Weg Einer Freiheit bijvoorbeeld ook haar sporen in de sound nalaat. Overigens kan die inspiratie ook dichterbij de band gevonden worden, kijkend naar Moonreich. Het zorgt wel voor een mooie balans in de sound, zonder dat het juk van de black metal overboord gegooid wordt.

De Republica is een mooie geste van Griffon naar hun thuisland, een stukje geschiedenis op de vakkundige, helse manier van de black metal. Het vuur wat ooit de republiek aanwakkerde, is hier van begin tot eind tot op het bot voelbaar.

Griffon - De Republica

Tracklist De Republica

1 – L’Homme du Tarn