Hällas – Conundrum

De Zweedse rockband Hällas is bezig aan een mooie trilogie. Dat dit de band goed doet, blijkt uit het feit dat de groep inmiddels een platencontract heeft kunnen tekenen bij Napalm Records. Via deze Oostenrijkse platenmaatschappij gaat het sluitstuk van de trilogie verschijnen. Conundrum luidt de titel van die plaat.

De rockers laten horen dat ze het avontuurlijke van de jaren ’60 en ’70 goed in de muziek hebben opgenomen. Het symfonische element zorgt er ook voor dat de progrock zijn sporen na heeft gelaten in de sound. Dat blijkt in ‘Strider’, waar Hällas een beetje iets weg heeft van een combinatie van Genesis, Yes en Journey. De muzikale outro van dat nummer werkt haast hallucinerend in op luisteraar. Dat komt mede door het tempo dat niet hoog ligt. Elke noot van de melodie is daardoor wel raak.

In het totaal heeft Hällas acht tracks geplaatst op dit slotstuk van de trilogie. Opener ‘Ascension’ kan nog gezien worden als een moment om in te komen. Deze verkapte intro is dan ook het enige moment op Conundrum waarop deze Zweden de luisteraar een beetje in het ongewis laten. ‘Tear Of A Traitor, wat de kortste track op deze schijf is, danst heerlijk met de hardrock, terwijl de laatste drie tracks, alle lang van aard. ‘Labyrinth Of Distant Echoes’, ‘Blinded By The Emerald Mist’ en ‘Fading Hero’ onderstrepen niet alleen de breedte van de range waarin deze band acteert, het laat ook horen dat Hällas zijn met progrock flirtende muziek op een veelzijdige manier kan inrichten.

Conundrum is misschien niet direct de meest alledaagse plaat doordat de muziek duidelijk geënt is op een basis van decennia terug, maar dat maakt deze schijf juist interessant. Misschien bewijst Hällas wel dat de progrock van weleer grootser was dan men al vermoedde.