Hallowed Fire – Pillars Of Lies EP

Als men aan Heerhugowaard denkt, waar denkt men dan aan? Juist, die plaats kan wel iets gebruiken om mee geassocieerd te worden. Gezien het de thuisplaats van metalband Hallowed Fire is, zou die band zomaar eens als visitekaartje kunnen gaan gelden. Om dat kracht bij te zetten, heeft het vijftal onlangs de EP Pillars Of Lies uitgebracht.

De sound van Hallowed Of Fire valt te omschrijven als de thrash metal met een flinke dosis aan modern geluid. Dat doet de band overigens gewoon in een normale line-up, zonder electronica in de sound. Opener ‘Pillars Of Lies’ zet gelijk de toon. De rauwe thrash hangt ergens tussen het vuur van Distillator en de moderne insteek van Lamb Of God. Daarbij moest ook worden gezegd dat de sound echt heerlijk weggezet is. Daarvoor heeft de band hulp gehad van Mendel Bij De Leij, die natuurlijk bekend is geworden door zijn werk in Aborted.

Het meest krachtige aan Hallowed Fires EP is dat de band een veelvoud aan moordende riffs op de luisteraar af weet te vuren. ‘Bring Out Your Demons’ heeft nog iets van hele oude Metallica in zich, maar dan krachtiger. Rob Mandjes bewijst een uiterst goede vocalist voor dit genre te zijn. Dat geldt overigens ook voor bassiste Maxime de Koning. Die kan (moet) men inderdaad van Defazer kennen.

In iets meer dan twintig minuten weet dit vijftal zich goed te verkopen. Pillars Of Lies is een vurige, moderne thrash EP geworden. Wie zegt dat metal geen toekomst heeft, heeft hier het tegendeel in handen. En voor hen die nog iets zoeken om Heerhugowaard op de kaart te zetten, Hallowed Fire!