In Motion – Thriving Force

De Belgische gitarist Tom ‘Tee’ Tas geldt als een muzikant die altijd bezig is. Althans, dat kan afgeleid worden aan zijn recentelijke releases. Met de bands 23 Acez en Thorium bracht hij onder andere in 2018 muziek uit, terwijl hij met Quantum Fantay een jaar daarvoor ook nog een plaat lanceerde. Bij hem geldt dat alles wat hij doet, los staat van zijn andere bands en projecten. Daarom kan In Motion ook niet vergeleken worden met de eerder genoemde bands. Via Freia Records zag In Motion aan het eind van februari hun langspeler uitkomen.

In Motion is een band, of project, waarbij het gitaarspel van Tom Tas centraal staat. Dat doet hij wel middels goed in elkaar stekende nummers. ‘Thrive’ is daar een goed voorbeeld van. De lange, imposante solo aan het eind van dit nummer laat de luisteraar bijna vergeten dat het onder andere Bjorn Strid, van Soilwork en The Night Flight Orchestra, de partijen inzingt. Dit doet hij samen met David Davidson. Overigens is Strid ook te horen in ‘Always In Motion’. Dat nummer is toch wel het magnum opus van Thriving Force. In een kleine twintig minuten laat In Motion hier horen dat metal de progressieve rock niet hoeft uit te sluiten, dat een saxofoon makkelijk opgenomen kan worden in de sound (wat overigens ook in afsluiter ‘Solar’ blijkt) en dat goede muzikanten bijna twintig minuten laten klinken alsof het er maar vier zijn. Verbluffend.

Dat In Motion naast de vier vaste leden veel gebruik maakt van gastmuzikanten, zorgt ervoor dat er vele stemmen te horen zijn op Thriving Force. Hierdoor ontstaan er qua stemmen veel lagen. Daarbij geldt ook dat dit niet alleen gebeurt op het gebied van de vocalisten. Zo is de toevoeging van David van Ransbeeck en Karolina Prieels met respectievelijk de cello en de viool in ‘Lunar’ en ‘Solar’ een uitgedachte en geslaagde verrijking. Die nummers vormen overigens een mooie brug naar en van ‘Always In Motion’. Als de brug dan verlaten wordt, is de plaat tevens ook ten einde.

Gedreven door de zwaardere vormen van metal en progressieve experimenten schittert Tom Tas met zijn In Motion op Thriving Force. Deze plaat zal de gitaarliefhebber doen smullen.