kickdown – Complete Control

Wat New York is voor de Amerikaanse hardcore, is Wenen toch wel voor de Europese hardcore. De sferen daar zijn gemaakt om dit genre groot te maken. Kickdown is ook een van de exponenten van die scène aldaar. Via Burnside Records en Smith & Miller Records bracht Kickdown eerder dit jaar Complete Control uit.

Kickdown

De band is al gevormd in 1998, maar verlegde de focus na het uitkomen van hun vierde langspeler op andere zaken in het leven. Een decennium later slaat de band echter wel terug, inmiddels met de gitarist van Only Attitude Counts in de gelederen. Het heilige vuur brandt weer.

Complete Control

Dat juist de titel van deze plaat Complete Control is, is typisch voor de tijd waarin deze plaat is verschenen. De mensheid werd gegrepen door de pandemie, waardoor Kickdown de energieke doorstart ook niet echt zo kon beleven als men wilde. Deze langverwachte, nieuwe plaat telt veertien tracks. Online wordt daar hun versie van Twisted Sister-klassieker ‘We’re Not Gonna Take It’ aan toegevoegd.

De hardcore van Kickdown is in-your-face. ‘Eat’, welke origineel van Bombsquad is, waar de nieuwe gitarist ook weer gekend van kan worden, laat dat goed horen. De groove is sterk, de energie wordt op meerdere manieren flink aangezwengeld en de manier van zingen doet zelfs denken aan Beastie Boys in topvorm, maar dan volledig ondergedompeld in de hardcore.

Meer dan hardcore

Een van de krachten van Kickdown is dat de groep breder denkt dan de pure hardcore. ‘Born To Die’ flirt openlijk met de invloed van de thrash metal, wat deels ook in ‘Crownbusters’ terugkomt. Hierdoor lijkt het dat Kickdown naast de geijkte hardcorebands ook inspiratie haalt uit Terror en Municipal Waste. De veertien tracks op Complete Control laten horen dat Kickdown de langverwachte nieuwe studioplaat op een ijzersterke, gevarieerde manier heeft vormgegeven. Deze release zal vele mensen helemaal los laten gaan.

Kickdown - Complete Control

Tracklist Complete Control

1 Outlaws Anthem