Kid Harlequin – Apoca_politics EP

De Nederlandse band Kid Harlequin timmert gestaag aan de weg. Hun opmars is waarschijnlijk door de liefhebber van rock en metal al opgemerkt. Het album Itch uit 2016 opende veel wegen voor de band. Nu heeft Kid Harlequin een opvolger voor die release. Het vijftal heeft nu de EP Apoca_politics voor de liefhebber in petto.

De EP telt evenveel nummers als de band leden heeft, vijf dus. Direct valt op dat de productie goed in elkaar steekt. De sound spat uit de speakers, waarbij de balans tussen de elementen goed bewaard is. Er worden electrnische snufjes toegepast in de muziek, maar dat is nooit overheersend. Toch maakt het wel verschil. Opener ‘Apoca Politics’ laat dat gelijk horen. In combinatie met de door industrial beïnvloede rocksound past het allemaal goed. Waar men in dat nummer nog veel parallellen heeft met Nine Inch Nails, komt verrassenderwijs in ‘The Nationalist’ aan het eind nog een knipoog naar Rage Against The Machine voorbij.

‘Corrupt Me’ is een goed voorbeeld van de massale stroom aan invloeden die Kid Harlequin opslokt om zijn eigen geluid weg te zetten. Het eerder genoemde Nine Inch Nails wordt aan het eind gecombineerd met Marilyn Manson en Rob Zombie, terwijl tijdens het nummer ook invloeden van Placebo en Deftones te horen zijn. Het resultaat: erg lekker. Dat is iets dat na de kleine achttien minuten ook bevonden wordt: erg lekker.

Kid Harlequin heeft een voortreffelijke EP afgeleverd met Apoca_politics, Het enige punt van kritiek is dat men gezien de kwaliteit de luisteraar best had mogen verblijden met een langspeler. De opmars zal voortduren!