Lesoir – Mosaic

De Nederlandse progressieve rockband Lesoir is ontstaan in 2009. Twee jaar later kwam via Marista Records hun debuutplaat Lesoir uit. Dat lijkt niet eens zo lang geleden. Toch is deze groep alweer toe aan de vijfde langspeler uit hun carrière. Die verscheen onlangs via Glassville Records en is genaamd Mosaic.

Voor deze plaat heeft Lesoir het groots aangepakt. De groep is voor tien dagen de Airfield Studio in het Verenigd Koninkrijk gedoken om deze plaat te realiseren. Daarvoor kreeg men de assistentie van John Cornfield en Paul Reeve, een duo dat onder andere zijn sporen heeft verdiend met werk voor Muse. Het resultaat is een negen tracks tellende langspeler die vijfenveertig minuten duurt.

Deze plaat, die doorgaat als de meest open en emotionele plaat van Lesoir tot op de dag van vandaag, opent met de titeltrack. ‘Mosaic’ laat op een mooie wijze de progressieve rock van Lesoir horen. ‘Is This It’ dendert daar echter wel overheen. Daar toont Lesoir haar eigen, mysterieuze karakter. De bridge van dat nummer onderscheidt de band van vele anderen in dit genre.

De heldere vrouwelijk vocalen van Lesoir zijn ook een mooie troef in de sound. In het rustige ‘The Geese’ doen deze vocalen denken aan de grootse Nederlandse dames in de hoek van de female fronted metal, zonder hier ineens metal te worden. Integendeel. Lesoir is juist een rockband die het brede publiek niet mijdt zonder daarbij concessies te doen aan de mainstream. ‘Measure Of Things’ laat dat bijvoorbeeld in het begin ook horen. Hier lijkt Lesoir ook beïnvloed door Anneke van Giersbergen.

De kortste en langste track van Mosaic volgen elkaar op de plaat op. Die sluiten de schijf zelfs af. ‘MXI’ is een twee minuten durende instrumentale track waarbij de sferische kant van Lesoir even de volledige spotlights naar zich toe mag trekken. Het daarop volgende ‘Two Faces’ sluit Mosaic af middels een ruim meer dan zeven minuten durende track. Het mooie van deze track is dat hier zowel de vocale als instrumentale kracht van Lesoir mooi de gelegenheid krijgt om te schitteren.

De oplettende muziekliefhebber weet dat er in Nederland veel interessante progressieve rockbands zijn. Lesoir laat met deze vijfde langspeler horen dat ze zeker tot die groep bands behoort. Mosaic laat horen dat het loont om te investeren in mooie opnames. Kwaliteitsplaat.