Lorna Shore – …And I Return To Nothingness EP

Lorna Shore is een Amerikaanse deathcore band die is opgericht in 2010 en die de afgelopen twee jaar veel rumoer kende. Na het vertrek van Tom Barber (Chelsea Grin), nam CJ McCreery de vocalen op zich. Nadat Immortal begin 2020 het levenslicht zag, volgende nog enkele optredens, waarna McCreery wegens aantijgingen van seksueel misbruik het veld alweer moest ruimen. Even los van wat McCreery wel of niet heeft gedaan; zijn strot zorgde er wel voor dat ik de muziek van Lorna Shore ben gaan luisteren. Immortal was hard, sfeervol, duister en soms gewoon ongemakkelijk om naar te luisteren. Na het vertrek van McCreery volgende de Covid-pandemie en was het maar de vraag of Lorna Shore nog zou blijven bestaan. Sinds vorig jaar heeft men in de vorm van Will Ramos (Monument of a Memory en A Wake in Providence) een nieuwe zanger gevonden. Samen met hem heeft Lorna Shore deze nieuwe EP …And I Return To Nothingness (Century Media) opgenomen en rijst de vraag of Lorna Shore weer een line-up heeft die toekomst-proof is.

De EP

Om maar met de deur in huis te vallen; jazeker! De openingstrack is tevens de titeltrack en wordt gekenmerkt door een Stranger Things-intro in combinatie met onheilspellend  koorgezang. Hierna knalt de band uit de startblokken. Het eerste wat opvalt is de prominente rol die de keyboards innemen. Ze zorgen er voor dat er in ieder geval een duidelijke melodielijn te horen is. Persoonlijk hadden de gitaren iets meer mogen knallen, zodat je écht uit je stoel zou worden geblazen.

Een ander iets dat opvalt op …And I Will Return To Nothingness van Lorna Shore, is het geweldige drumwerk van Austin Archey. Zijn snelheid en techniek zijn om van te watertanden. Wel is het zo dat ook nu de productie weer redelijk massaal te noemen is. Massaal in de zin van een volle bak met geluid. De drums klinken zoals veel drums anno 2021 klinken; digitaal over geproduceerd. Het lijkt daarom soms alsof je naar een drumcomputer zit te luisteren. Temeer omdat ook alle gitaarpartijen en additionele samples spot-on zijn, vraag ik me wel eens af of ik nu naar muzikanten zit te luisteren of naar een producer die handig is met computers.

Zanger

Hoe dan ook, ik zou bijna vergeten dat er ook nog een Will Ramos is. Ramos is van meet af aan prima in staat om McCreery te doen vergeten. Sterker nog; zijn grunt gaat misschien niet zo laag als die van zijn voorganger, maar zijn zangstijl past veel beter bij de muziek van Lorna Shore.

Het tweede nummer in genaamd ‘Of The Abyss’. Men start met een Carmina Burana-achtig intro om vervolgens op dezelfde voet verder te gaan als waar de openingstrack ophield. ‘Gelukkig’ hier wel halverwege de track een voor deathcore typerende ‘breakdown’.

‘To The Hellfire’

Tot slot ‘To The Hellfire’. Hiervan is ook de officiële clip te bekijken. De track opent met een akoestisch gitaarspel. Lekker rustgevend natuurlijk totdat de rest van de van band erbij komt. De track is een combinatie van de voorgaande tracks. Dit maakt tegelijk dat het nummer duidelijk is opgebouwd uit verschillende onderdelen die vervolgens aan elkaar geplakt lijken te zijn. Persoonlijk heeft dit nummer voor mij een minder duidelijke kop en staart. Neemt niet weg dat de breakdown richting het einde van het nummer er een is om standje 11 over een goede stereo te spelen. Zelfs Ramos lijkt op dit moment bezeten te geraken door een varken…hij knort en gromt en gorgelt… en dan is het verhaaltje uit.

Al met al levert de band met …And I Will Return To Nothingness een prima EP af die in het verlegde ligt van Immortal en die aantoont dat Will Ramos een prima vocalist kan zijn voor Lorna Shore voor de langere termijn. Hopelijk snel weer een keer te zien op een Nederlands podium om te kijken of ze live het albumgeluid ook kunnen reproduceren.

Lorna Shore - ...And Return To Nothingness EP

Tracklist …And I Return To Nothingness

1. …And I Return To Nothingness