Maïeutiste – Veritas

Hoewel Maïeutiste al in 2006 is opgericht, volgde de eerste langspeler van deze black metal formatie pas in 2015. Des te verrassender is het dat deze door Socrates beïnvloede heren onlangs al hun tweede langspeler uit hebben gebracht. Veritas is verschenen via Les Acteurs De L’Ombre Productions.

Opener ‘Veritas’ doet nog voorkomen alsof Maïeutiste een vrij normale black metal band is die weet hoe het genre bespeeld en gespeeld moet worden. Dat is lekker inkomen. Toch komt is de handtekening van dit uit Saint Etiënne afkomstige viertal pas echt op te merken in ‘Infinitus’. Daar weet Maïeutiste de black metal om te toveren tot een avant-garde vertoning waar niet alleen plaats is voor een groteske vorm van rust, maar ook voor strakke metal die breder klinkt dan de black metal. Daar volgt het klassieke tussenstuk ‘Suspiramus’ op. Dat maakt de avant-garde sfeer compleet.

Opvallend zijn de twee laatste nummers van de zes op Veritas. ‘Vocat’ en ‘Veritas II’ duren samen een half uur en zijn redelijk gelijk verdeeld qua speeltijd. ‘Vocat’ laat horen dat Maïeutiste ook goed om kan gaan met rustige, uitgerekte passages. Het is hier alsof de Fransmannen flirten met de doom. Dat men ook hier de akoestische gitaar durft te laten participeren, is een geniale zet. Waar daar de instrumentale kant van Maïeutiste zegeviert, weet de groep in het afsluitende ‘Veritas II’ de vocalen ook weer een rol te geven. Tevens knalt de band er daar ook een flinke dosis aan black metal in. Daarmee sluit Maïeutiste de plaat op een geheel waardige manier af. Besef wel dat de speelduur van die laatste track een opvallende kwinkslag is. Waarom? Dat moet geluisterd worden.

De black metal van Maïeutiste is niet de standaard black metal. Juist door hun eigen draai er aan te geven en dit op een haast kunstzinnige manier te benaderen, schittert deze band op Veritas.