MalefistuM – Enemy

Ja, die laatste letter hoort ook met een hoofdletter. Dat is stylish. MalefistuM geldt als een samenwerkingsproject onder leiding van Dawn Of Destiny-gitarist Jens Faber. Hij is verantwoordelijk voor het grootste deel van de muziek. Alleen John S. is te bekennen als drummer in dit project. Voor de vocalen neemt Melissa Bonny, bekend van onder andere Ad Infinitum en Serenity, het merendeel voor haar rekening. Via Fastball Music komt MalefistuM met Enemy.

In een kleine vijftig minuten schotelt Jens Faber en zijn kompanen de luisteraar twaalf tracks voor. Daarvan is opener ‘Try To Touch The Sun’ een intro. Dit is ook echt een opmaat voor wat komen gaat, want het metalgeweld start in ‘Towards The Sun’. Dan knalt de metal uit de speakers. De strakke drums, die ook een puike basis leggen voor ‘This Memory’, zorgen ervoor dat de muziek ook doet denken aan power metal, terwijl het symfonische karakter ook niet vergeten mag worden.

Zoals al aangehaald is, is Melissa Bonny niet voor alle vocalen op deze schijf verantwoordelijk. ‘Adore Me’ wordt bezongen door Federica Lanna, terwijl ‘I Will Know Your Name’ het resultaat is van de vocalen van Detty ‘Zagan’ Scherner. In ‘The Answer’ is Eric Dow de mannelijke gastvocalist bij dit project. Dit geeft gelijk een andere dimensie aan de sound, zeker als beseft wordt dat dit nummer volgt op het lange, wat minder vlammende ‘Time’. De zanger van Helsótt zorgt in combinatie met de vocalen van Faber zelf ook voor veel afwisseling qua sound binnen de mannelijke vocalen.

Dat het niet allemaal metal is dat de klok slaat op Enemy blijkt onder andere in ‘Fear Of Tomorrow’. Daar laat komt MalefistuM met een ballade waarin de heldere vocalen van Melissa Bonny als een zijdezachte wolk de oren in sluipen. Binnen een plaat waar vooral de metal hoog in het vaandel wordt gedragen, is deze track in een driekwartsmaat wel even lekker.

Enemy is een mooie release onder leiding van Jens Faber. Hij heeft met zijn gastmuzikanten een schijf weten te maken waar metal in een brede zin op een voetstuk wordt geplaatst. Van symfonische tot power metal zijn van de partij.